Gå til sidens hovedinnhold

Sneve; biffen blir våt og halvliteren utvannet

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

En kommentar til Stein Sneves betraktning om Bodøs parallell til Aker Brygge/Sørenga.

Det er stor forskjell på antall soltimer, temperatur og vindforhold i Moloveien kontra Aker Brygge. Det samme med markedet, vi er 52 000 i Bodø og 800 000 i Oslo. Aker Brygge er et kjøpesenter med uteservering. Det drar folk fra kl. 1000. Til neste år åpner Nasjonalmuseet, det drar hundretusener gjennom året. Det samme gjelder Sørenga; sol og temperatur vi bare kan drømme om i Bodø. Og ikke har vi verkene til en av verdens mest kjente visuelle kunstner plassert der, åpner i høst.

Kommunen utvidet fortauet langs kaia i Moloveien for noen år siden. Det har tilstrekkelig kapasitet til en utepils den dagen det ikke regner eller blåser iskald vind fra nord. Driftsperioden for uteservering er toppen to måneder, med mange avbrudd. Bortsett fra Thonhotellet ligger det (nu) bare kontorbygninger i Moloveien. Det drar ikke folk. Sammenligningen med Aker Brygge og Sørenga er ikke realistisk.

Ideen med en «fløttmann» fra Sandkaia til Nyholmen (ikke Burøya, den fabrikken lukter for jæv--- til at den er et besøksobjekt) kan ha noe for seg i sommerperioden, kanskje kombinert med en badetur til de kritthvite strendene på Store Hjartøy. Noe for dem som frakter folk til Saltstraumen? Men til en akseptabel pris.

Sandstrand på utsiden i moloknekken, med trapp ned, kan ha noe for seg dersom vi får sanden til å ligge gjennom en sørvestramling.

Bro over området harmonerer dårlig med å ta seilbåter inn til flytebryggene i gjestehavna.

Men serveringssted, under tak, på Sandkaia, kan være en fornuftig prosjekt, om noen tør å satse i et vanskelig marked.

Kommende Molobyen trenger to fungerende innfartsveier. Å stenge den ene bør få utbyggerne til å vurdere om prosjektet lar seg gjennomføre. Byutviklere, som satser på fortetting med nye boligområder, kan ikke stole på «vinglelinjen» til kommunen. Da ideen om Molobyen ble lansert, var det ikke snakk om å stenge Moloveien for biltrafikk.

Har vi en kommune med manglende langsiktighet i planleggingen? Det kan se slik ut da kommuneplanens arealdel 2018 – 2030 sier (side 50) «Handelsbalansen mellom sentrum og øvrige handelsområder skal ikke forrykkes i sentrums disfavør.» Hva da med det store prosjektet «Ny by»? Uten handelsvirksomhet?

Vi kan ikke få byutvikling (urbanisering på Hernesmyrene og andre områder) i Bodø dersom sentrum skal ha monopol på handelsutvikling. Har politikerne forstått hva det vil si å utvikle en by? Hvor stor ville Oslo vært hvis all handelsvirksomhet skulle begrenses til Kvadraturen? Nu antar langtidsplanleggingen i byen et skjær av latterlighet.

Den største utfordringen for realisering av Kulturhavna blir kostnaden og finansieringen, for en kommune med skyhøy gjeldsgrad, men med brukbar arbeidskapital. Utrederne av forprosjektet, White+Koth, anslår prosjektkostnaden, med usikkerhet, til MNOK 150. Det kan Bodø kommune, gitt nåværende økonomiske stilling, ikke prioritere foran lovpålagte oppgaver innen HS og OK.

Rett sted for forprosjektet Kulturhavna: skrivebordsskuffen.

Kommentarer til denne saken