Bodø har nettopp hatt besøk av en blogger som skriver om reisemål i Norden og Nord–Europa. Det resulterte i en lang og fyldig artikkel som blant annet listet opp 22 ting å gjøre i, hva bloggeren beskrev som, Norges mest undervurderte by.

Og bloggeren har lovt å følge opp med flere artikler og tips fra denne

Bodø og Salten får relativt ofte besøk av både reisebloggere og journalister fra utenlandske magasiner og aviser som skriver om ulike reisemål og opplevelser verden rundt.

I reiselivsbransjen ser man selvsagt positivt på de mulighetene disse besøkene gir for å markedsføre hva byen og regionen har å tilby. Det mange kanskje ikke er klar over, er at Norge, både sentralt, regionalt og lokalt, bruker en del penger på å legge forholdene til rette for at disse journalistene og bloggerne skal sitte igjen med et best mulig inntrykk av besøket.

I tilfellet med denne bloggeren, betalte Innovasjon Norge og NordNorsk Reiseliv flyreisen fra Oslo, en hotellovernatting og leiebil – til sammen om lag 5000 kroner. Andre lokale aktører i bransjen (restauranter, kafeer og overnattingssteder) bidro med gratis måltider og opplevelser. Før reisen til Bodø hadde Innovasjon Norge betalt flyreisen til Norge fra Frankfurt, hvor bloggeren bor.

Dette er altså en helt vanlig form for pleie av media og bloggere i denne bransjen. Effekten av å få omtale i utenlandske medier og reiseblogger oppleves som så positivt for næringen at man synes det er verdt pengene.

Både de som skriver og de som finansierer dette (NordNorsk Reiseliv, for eksempel) er nøye med å påstå at den økonomiske støtten og den svært så gjestfrie behandlingen under besøket ikke får noen innvirkning på hva som skrives. Det er mulig at man innledningsvis blir enige om at sånn skal det være, men det sier seg selv at et gjennomsponset besøk ikke akkurat gjør det enkelt å fokusere på noe negativt eller kritikkverdig.

Reiseliv er et satsingsområde også i Bodø og i Salten, og de som jobber med å få flere folk til å besøke oss vet helt sikkert hvilke metoder som må brukes for å få oppnå effekt. Lettere smøring av utenlandske medier og bloggere er åpenbart én av metodene som fungerer.

Om samme næringen i andre land bruker de samme metodene for å få nordmenn på besøk, er jeg ikke sikker på, men det er all mulig grunn til å tro det. Da er det greit å vite at tradisjonelle norske medier ikke lenger deltar på sponsede presentasjoner. Bloggerne, eller «influencerne», har ofte en annen holdning. Det kan jo vi jo ha i bakhodet når vi kommer over fantastiske beskrivelser av reisemål, enten her hjemme eller i andre land.

– Fantastiske opplevelser i Bodø – «Norges mest undervurderte by»