MIttLillehammer: Gunvor Berggren er ei rolig dame som bor i leilighet på Søre Ål bo- og servicesenter. Hun trives godt i leiligheten hun har hatt i fem år.

– Det skal litt til for å vippe 90-åringen av pinnen, kan svigersønn Knut Henry Olsen fortelle.

– Gunvor tar det aller meste med fatning. Det gjorde hun også denne uka, men nå må det være nok altså, sier Olsen opprørt. Han sikter til tirsdag kveld, da Gunvor ringer for å fortelle at det er kommet så veldig mye maur i leiligheten hennes.

– Denne leiligheten har vært plaget med maur hver eneste vår. Gunvor har sagt ifra hvert år, men det er aldri blitt tatt tak i. Nå var det ingen maur å se i våres, og jeg håpet at det var blitt slutt på problemet. Men tirsdag ble svigermor regelrett invadert av hundrevis, om ikke tusenvis av maur. Små og store. Mange av dem med vinger, forteller han.

Gunvor hadde selv sett at de uønskede gjestene var tilbake i leiligheten i slutten av helga, og fant fram insektsprayen.

– Jeg hadde jo håpet at det skulle være nok, men dagen etter ble det mye verre, forteller hun. til slutt så hun ingen annen råd enn å ringe svigersønnen.

– De var over alt. Det var som å befinne seg midt i en maurtue. De var i alle kriker og kroker, under lister og i sengetøyer. Jeg sprayet alt, og forsøkte å få varslet kommunen, men det finnes jo ingen å kontakte. Heldigvis for Gunvor så var vi hjemme og kunne hjelpe. Men at kommunen ikke har noen beboerne kan ringe om det skulle skje noe synes jeg er noe underlig, sier Olsen.

Han forteller at han tirsdag kveld fikk kontakt med kommunen, med beskjed om at de skulle sende en mail til lokalt firma som bekjemper skadedyr.

Jeg lurer på hvem kommunen mener skal ta tak i ting dersom noe skjer utenom vanlig arbeidstid? Hva med dem som ikke har pårørende de kan ringe for å få hjelp? Og hvorfor har ikke dette maurproblemet blitt gjort noe med for lenge siden? spør han.

Olsen sier svigermoren betaler en høy leie, og at kommunen som utleier burde ha en person man kan kontakte når slike ting oppstår.

Onsdag formiddag tok Anticimex kontakt med Olsen og kunne fortelle at de kunne komme fredag ettermiddag.

– Jeg forstår at Anticimex ikke kan komme på timen, men hvem hadde villet bo i flere dager med alle disse krypende rundt i senger og klær, sier han. Olsen forteller at han har tatt kontakt med Anticimex og fått avtalen fremskyndet til torsdag ettermiddag.

– Jeg syns ikke det er holdbart at kommunen som utleier ikke har annet å tilby i en akutt situasjon.

Har forsøkt tidligere

Tjenesteområdeleder for hjemmetjenesten i Lillehammer kommune, Ragnhild Rosenlund Andersen sier at hjemmetjenesten er kjent med at første etasje i det aktuelle bygget har vært plaget med maur i perioder.

– Det er gjort noen forsøk å få gjort noe med problemet, tilsynelatende uten hell.

Andersen sier det er naturlig at beboere kontakter hjemmetjenesten når slike hendelser forekommer utenom ordinær arbeidstid, slik at de kan videreformidle til eiendomsavdelingen i kommunen.

– Det er eiendom som skal håndtere dette, sier hun.

– Underlig

– Jeg synes det er rart at dette skal ha blitt varslet inn til oss. Jeg har snakket med boligforvalter på det aktuelle bygget, og heller ikke han kan huske å ha sett eller hørt om dette tidligere. Dette kjenner vi oss ikke igjen i, så det spørs om det har skjedd en glipp i videre varsling til eiendomsavdelingen, sier avdelingsleder i eiendomsavdelingen i Lillehammer kommune, Rune Moen.

Han sier kommunen har en lav terskel for å sende ut skadedyrfirma når det gjelder omsorgsboliger.

– Dette ble gjort umiddelbart av boligforvalter tirsdag kveld, selv om han var på ferie, sier han.

Og nettopp ferieavvikling er ifølge Moen trolig grunn til at det tar litt ekstra tid før skadedyrfirmaet er på plass.

– Vi ba om at dette måtte prioriteres når vi varslet sier han.

Moen forteller at når det gjelder hvem beboere kan kontakte i en akutt situasjon, så skal det finnes en beboermappe der det er opplyst et kontaktnummer man kan ringe.

Andersen i hjemmehelsetjenesten håper nå at det fra kommunens side nå blir gjort et grundigere forsøk på å få bukt med maur-problemet i leiligheten.

– Vi følger opp saken, og vil få en rapport fra skadedyrfirmaet som vil avgjøre gangen videre i dette, sier Moen.