Signe fikk toppledelsen inn døra: – Viktig å være her

DEL

- Vi er mest opptatt av å vokse i de salongene vi har. I alle fall slik situasjonen er nå, sier den nye konsernsjefen i Raise Gruppen Glenn Veiby.

Gruppen er blant Europas største innenfor hår og skjønnhetspleie. Når det gjelder vekst i antall frisørsalonger er den satt litt på vent, hovedsakelig på grunn av all usikkerheten knyttet til Covid-19.

Tverlandet

Onsdag 9. september kom hele konsernledelsen til Bodø og Misvær for et todagers besøk. Et naturlig stoppested var Nikitasalongen på Tverlandet og franchisetakeren der Signe P. Solhaug

– Vi er flere nye i ledelsen og det er viktig at man faktisk har vært her det hele startet for 35 år siden, fortsetter Veiby.

I salongen får han og de andre en samtale med Solhaug og en rask oppfrisking av historien fra den gang hun begynte som lærling helt tilbake i 1985.

Veiby tiltrådte i Raise i mai i år. Han var i flere år en av topplederne i Amedia før han i 2015 konsentrert seg om Blender – en stor nordisk agenturvirksomhet innenfor tekstil og mote der han er en av tre partnere. Det første møtet med Raise og IC Scandinavia var som styremedlem før han rykket inn som sjef.

Den andre nøkkelrollen i Raise-konsernet innehas av Christinah Sandåker Nicolaisen som er arbeidende styreleder. Hun leder også arbeidet med satsingen på hår- og skjønnhetsprodukter gjennom datterselskapet IC Skandinavia.

Gründer og eier, Inger Ellen Nicolaisen er på sin side styremedlem.

– Men særdeles aktivt til stede i utviklingen av begge forretningsområdene, understrekes det.

Styrket på toppen

Veiby ble for øvrig hentet inn i år for å styrke konsernets toppledelse. Et grep som er tatt for å kunne utvikle Raise-gruppens frisørsalonger i Norge, Sverige og USA samt ha nok ressurser til å bygge opp IC Scandinavia.

Begge de to forretningsområdene er heleid av eierselskapet World AS, som igjen er heleid av familien Nicolaisen.

Veiby peker på at det for dem ligger et stort potensial i å øke aktiviteten i de eksisterende salongene. Klarer man det, er det på sikt også enklere å hente inn flere salonger til kjeden. Han viser til at en frisørsalong normalt har bare noen millioner kroner i omsetning. Det kan derfor være mye å hente om eksisterende salonger kan utvikle seg.

– Vi er Nord-Europas største frisøraktør med en smalet omsetning på cirka 600 millioner kroner fra våre 150 salonger i Norge og Sverige, fortsetter han om volumene.

– Selv om det spesielt i store land som USA, Tyskland og Frankrike vokser fram noen større aktører, er bransjen fortsatt svært fragmentert med mange små frisører, minner Veiby om.

World AS

Konsernet World AS omsatte i 2019 for 622,4 millioner kroner med et resultat før skatt på minus 4,2 millioner i kroner. World eier Raise Gruppen med merkevarene Nikita og Sayso Hair & Style samt hår og skjønnhetsproduktene som sorterer under IC Scandinavia.

World er eid med 89,5 prosent av Inger Ellen Nicolaisen og 9,76 prosent av Christinah Sandåker Nicolaisen. I tillegg har World en mindre intern eierpost.



Misvær

Besøket i Bodø denne uken er en todagers samling, der de skal inn til Misvær hvor eieren Inger Ellen Nicolaisen har «sitt lokale hovedsete».

– Dette er en samling for ledergruppen. Vi møtes jevnlig men ikke nødvendigvis i to dager og på reisefot slik som denne gangen. Men det er en fin start å komme hit – ikke minst fordi vi er flere nye.

For salongeier Solhaug på Tverlandet, er det gått 35 år siden hun i 1985 bare skulle være frisørvikar i 14 dager i en frisørsalong som var eid av Inger Ellen Nicolaisen. Først med skiltet Nicolas på døra, som ganske raskt ble det Nikita inspirert av Elton John sin superhit fra 1984. I 1988 ble Solhaug daglig leder i det som da var en salong i en liten kjede.

I 2003 flyttet salongen inn i de nåværende lokalene på Tverlandet. Samtidig inngikk Solhaug en franchisekontrakt med Nikita-kjeden. I dag er det for øvrig bare to franchisetakere i kjeden. Resten av salongene er i konsernets eie.

 Nikita-salongen på Tverlandet.  Glenn Veiby konsernsjef i Raise.
Bak: Parisa Yousefi - direktør It og digital, Bente Hagen Stokke - økonomidirektør, Erik
Gulbrandsen - kjedeleder Nikita, Trude Hov Sørensen - konserndirektør HR og Cecilie Bakke Andersen - markedsdirektør.

Nikita-salongen på Tverlandet. Glenn Veiby konsernsjef i Raise. Bak: Parisa Yousefi - direktør It og digital, Bente Hagen Stokke - økonomidirektør, Erik Gulbrandsen - kjedeleder Nikita, Trude Hov Sørensen - konserndirektør HR og Cecilie Bakke Andersen - markedsdirektør. Foto:


Konsern i ryggen

Solhaug kan ikke se for seg noe annet enn å være en del av Nikitakjeden.

– Jeg liker å være en del av noe stort. Det gir utviklingsmuligheter og med konsernet har du alltid en profesjonell service i ryggen, poengterer hun.

Senest nå under koronakrisen, fikk hun merke betydningen av at konsernet har kontroll på hvordan salongene må tilpasse driften i henhold til smittevernregler.

Solhaug forteller videre om mange samlinger og flotte turer, der også konsernets eier og toppledelse deltar.

– Det har alltid vært kjempeartig og det er godt å være en del av et miljø der mange driver under samme konsept.

Salongen på Tverlandet sysselsetter 3,8 årsverk og har en omsetning på rundt 3,0 millioner kroner. I bransjen er det slik Solhaug ser det en tydelig trend at variasjonen mellom salongene blir større samtidig som driverne setter sitt personlige preg på dem.

– Du må knytte kunden til deg og finne din nisje, framholder hun om hva som må til for å lykkes.

Noen myter om frisørene er i behold.

– Du må like å kommunisere med kunden og få fram hvordan de vil ha det. I det inngår en ikke ubetydelig andel «small-talk».

– Også det er absolutt en del av jobben. Alt handler om tillit og lojalitet.

– Hva fikk deg til å bli i frisøryrket så lenge?

– Du må like folk – det er i alle fall absolutt en fordel. Også er det en fantastisk jobb der du får raske resultater.




Artikkeltags