Frykter at brua ikke skal holde - betongbiter ryr i havet

Problembru: Den laveste delen av Engeløybrua har begrenset levetid. I fjor ble en god del av asfalten på brua frest vekk for å få ned vekten. Foto: Øyvind A. Olsen

Problembru: Den laveste delen av Engeløybrua har begrenset levetid. I fjor ble en god del av asfalten på brua frest vekk for å få ned vekten. Foto: Øyvind A. Olsen

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

AN+ for bare 5 kroner i 5 uker. Bestill her!

Nå frykter politikerne i Steigen at lavbrua ikke vil holde fram til 2024, da den etter planen skal skiftes ut. De er redde for at det skal komme restriksjoner i forhold til bruken av brua som vil medføre problemer for næringslivet fram til en ny bru står ferdig.

Det var ordfører Asle Schrøder som oppdaget problemene på lavbrua da han for noen dager siden ble kjørende bak et stort vogntog over brua.

Han la da merke til at det ramlet ned betongbiter fra brua nesten for hver seksjon som vogntoget passerte.

Kontaktet veivesenet

– Jeg regner med at det var biter av sprøytebetongen som ligger over armeringen. Min bekymring ligger i at brua kanskje ikke holder fram til 2024, som planlagt, skrev Schrøder i en rapport til Statens vegvesen etter oppdagelsen sin. Der ba han om at man ikke må komme i en situasjon hvor større biler ikke kan kjøre over brua.

– Næringslivet på Engeløya er helt avhengig av at større biler kan komme over. Det gjelder blant annet dyrebiler, kraftforbiler og betongbiler fra Steigen Contracting, påpeker Schrøder.

Ny hovedinspeksjon

Henvendelsen resulterte i at det nokså umiddelbart ble foretatt en overflatisk inspeksjon av brua av en byggeleder fra Statens vegvesen.

– I tillegg har vi bestilt en ny hovedinspeksjon av brua tidlig i 2017. Siste hovedinspeksjon ble utført i 2016, og det ble ikke sendt bekymringsmelding etter det. Normalt blir det utført hovedinspeksjon hvert femte år, opplyser Lars Petter Klette Kaski, ansvarlig for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, til Avisa Nordland.

Ifølge Kaski ble det under den overflatiske inspeksjonen oppdaget en del avskalling av betong på brua.

– Det stemmer godt med de observasjonene som ordføreren gjorde. Det ser ut til at det kun dreier seg om rent kosmetiske skader. Hvis omfanget av skadene viser seg å være mer omfattende enn vi tror, kan det bli aktuelt å innføre vektbegrensninger på last som skal fraktes over brua, sier Kaski.

Artikkeltags