Tunnelen åpnes høsten neste år – snart starter elektroarbeidene

Arbeidet med Tjernfjelltunnelen går sin vante gang. Høsten 2019 er det etter planen klart for åpning.

Arbeidet med Tjernfjelltunnelen går sin vante gang. Høsten 2019 er det etter planen klart for åpning.

DEL

Tidlig neste år skal arbeidet med det elektriske være igangsatt.

Statens vegvesen har nylig kunngjort konkurranse om elektroarbeidene i tunnelen gjennom Tjernfjellet på riksvei 77 i Saltdal.

– Dette handler i hovedsak om belysning, ventilasjon og sikkerhetsutrustning som nødskap med brannslokkere og telefon. Det skal også monteres kamera slik at Vegtrafikksentralen kan følge med og informere nødetatene ved behov, sier prosjektleder Arild Hegreberg i Statens vegvesen.

Les også: Gjennomslag i Tjernfjelltunnelen: – Det var litt barnslig moro

Ofte stengt

Riksvei 77 er en cirka 34 kilometer lang mellomriksvei som går fra E6 i Saltdal i Nordland i vest til svenskegrensa i øst.

Den fire kilometer lange strekningen forbi Tjernfjellet har sterk stigning og mange svinger. Den er smal og har mangelfulle grøfter og rekkverk.

– Veien går på en smal hylle i fjellet, og det er langt og bratt ned til bunnen av Junkerdalsura. Andelen tunge kjøretøy er 26 prosent. På vinteren er veien ofte stengt på grunn av vogntog som har kjørt seg fast, skriver Statens vegvesen på sin hjemmeside.

Les også: Gjennomslag i Tjernfjelltunnelen: – Det var litt barnslig moro

Åpnes neste år

Tjernfjelltunnelen, som etter planen skal åpne for trafikk høsten 2019, blir 3,3 kilometer lang. Fartsgrensen blir 80 kilometer i timen og tunnelen får 8,5 meter kjørebredde, lys, ventilasjon, snu-nisje og havarilommer. 

Utenfor tunnelen vil lyssignal og informasjonstavle kunne varsle trafikantene hvis tunnelen må stenges.

– Planen er at elektroarbeidene skal være i gang tidlig i 2019. Fram til da pågår det andre arbeider både i og utenfor tunnelen, sier Hegreberg.

Les også: Se når det smeller – bli med inn i tunnelen

Artikkeltags