Barn gratis på toget til de fyller seks

Fra 27. januar kan ungdom slippe unna med halv pris på toget helt til de fyller 18 år. Barn vil reise gratis to år lenger enn i dag, fram til de fyller seks år.

Fra 27. januar kan ungdom slippe unna med halv pris på toget helt til de fyller 18 år. Barn vil reise gratis to år lenger enn i dag, fram til de fyller seks år. Foto:

Av

Barn skal få reise gratis med tog fram til de fyller seks år, og ungdom slipper unna med halv pris til de blir myndige. Samtidig kutter NSB i familierabatten.

DEL

Tidligere har barn måttet ha egen billett på toget fra de fyller fire år. Ungdom har måttet betale fullpris fra de fyller 16 år. Fra 27. januar blir derimot aldersgrensene endret, melder Jernbanedirektoratet.

– Gjennom lavere billettpriser for barn og ungdom vil vi bidra til at unge tidlig etablerer gode kollektive reisevaner som de vil ta med seg videre som voksne, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

Kutter familierabatt

Samtidig med endringen kutter imidlertid NSB et annet og svært populært tilbud, nemlig familierabatten. Den innebærer at hver voksen som reiser med fullprisbillett eller kundekort, kan ta med ett barn inntil 16 år gratis. Etter at endringene innføres 27. januar, vil det derfor totalt sett bli dyrere for familier med barn over seks år å reise med tog.

– Vi vil verken tjene eller spare voldsomt mye på dette, fordi vi samtidig utvider aldersgrensene for barn som reiser gratis eller får rabatt, uttalte kommunikasjonssjef Gina Scholz i NSB persontog til Dagsavisen onsdag.

Fjerningen av familierabatten vil først og fremst føles utenfor Oslo-området. Ruter opprettholder ordningen med at alle over 18 år kan ta med inntil fire barn under 16 år gratis i helger og på offentlige helligdager.

– Prioriterer bileiernes privilegier

Miljøpartiet De Grønne (MDG) mener at det nå vil bli mindre attraktivt for barnefamilier å reise miljøvennlig.

– Det er helt utrolig at NSB fjerner familierabatten. Man kan ikke snakke om et grønt skifte når dette er det folk merker av konsekvenser i hverdagen. Om regjeringen ikke ordner opp i dette så sier de i praksis at det ikke er så nøye om folk fortsetter å kjøre fossilbil, sier talsperson Arild Hermstad i MDG.

Han reagerer videre på at Frp fikk fullt gjennomslag i regjeringsplattformen til å prioritere bileiernes privilegier foran folk flest.

– De bruker én milliard kroner i året på å redusere bompengene og gir skattefradrag for bompenger, men ikke en krone til dem som reiser miljøvennlig med buss og tog. Jeg er redd for at dette bare er begynnelsen og at vi kommer til å se mye dårligere vilkår for kollektivreisende i årene som kommer, sier Hermstad.

MDG varsler at de kommer til å følge opp saken i Stortinget.

– Blir kompensert

Direktoratet er blitt enig med NSB om prisendringen, men har ingenting med familierabatten å gjøre.

– NSB blir kompensert for inntektsbortfallet på grunn av endrede aldersgrenser for barn og ungdom. Familierabatten til NSB er en ordning de selv har herredømme over. NSB er den som må svare på hvorfor familierabatten blir sløyfet, skriver kommunikasjonssjef Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet en epost til NTB.

NSB begrunner endringen med at de vil gi rabatter ut fra etterspørsel.

– Den viktigste grunnen til at vi endrer familierabatten er at vi ønsker i større grad å kunne gi rabatter på enkeltavganger avhengig av etterspørsel, og det uavhengig av passasjergrupper, sier kommunikasjonssjef Scholz.

Gjelder alle strekninger

Også banestrekninger som blir konkurranseutsatt, får samme aldersgrenser. Flytoget har sine egne regler for barn. Der reiser alle barn under 16 år gratis sammen med en voksen, mens alle under 20 år betaler halv pris.

Fra tidligere er det kjent at Ruter også innfører de samme aldersgrensene på kollektivtrafikken i Oslo og Akershus fra 27. januar.

Artikkeltags