Blås i alkometeret, ikke sikkerheten

Påbud: AN-journalist Kjetil R. Anda, tror alkolås blir standardutstyr i alle personbiler.

Påbud: AN-journalist Kjetil R. Anda, tror alkolås blir standardutstyr i alle personbiler. Foto:

DEL

MeningerHver fjerde dødsulykke i trafikken i Norge er relatert til rus, ifølge Statens vegvesen. Det er altså ikke bare fartssyndere høye på livet som sørger for at uskyldige må bøte med livet. Rus er en viktig årsak til at vi er langt unna den kjente «nullvisjonen»: Null drepte, null skadde. Og det er alkohol som er verstingen.

«Jeg kan fint kjøre med litt alkohol i blodet. Såpass dyktig sjåfør er jeg». Hørt den før? Jeg har hvert fall sittet på minst ett nachspiel og fysisk holdt igjen kompiser fra å sette seg bak rattet med promille i blodet. Trygg trafikk hevder faktisk at unge promillekjørere har en dødsrisiko som er 900 ganger høyere sammenlignet med en erfaren sjåfør uten promille.

Fra 1. januar 2019 har regjeringen bestemt at alle nye busser og minibusser skal være utstyrt med alkolås. Her må man altså blåse rent for å få start på kjøretøyet. Men hvor mange dødsulykker i buss og minibuss er egentlig relatert til alkohol? Ingen, ifølge Vegdirektoratet. Bør man ikke ta problemet der det er størst, nemlig i privatbiler? Ikke engang taxier falt inn under vedtaket til regjeringen. Organisasjonen MA Rusfri Trafikk er klare på at også taxier burde få krav om å være utstyrt med alkolås, men næringen selv er skeptisk. En taxisjåfør intervjuet på NRK P1 påstår det er altfor dyrt, og at kostnaden går ut over kundene.

I Tromsø taxi vurderes det likevel i disse dager å innføre alkolås i alle taxiene, men også her spiller pris inn i vurderingen. Selskapet disponerer 120 biler, og med en monteringspris på over 10 000 kroner, som transportselskapet selv må ta, sier det seg selv totalsummen blir heftig.

Jeg tror uansett ikke det går mange år før vi får se alkolås som standardutstyr på alle personbiler. EU har som mål å halvere antall drepte i trafikken, fra 31 500 i 2010, til 15 750 i 2020. Blant tiltakene som foreslås finner vi nettopp alkolås – også i personbiler. Får EU det slik de vil, vil alle nye personbiler være utstyrt med dette fra 2021. Tall fra Statens vegvesen viser at 25 prosent av dødsulykker og ulykker med personskade er rusrelatert, og tallene er underdrevet ettersom det i en tredjedel av ulykkene ikke tas blodprøve for å avdekke rus. Alkohol gjør oss sløve og i stand til å ta større risiko. At du og jeg som kjører lovlig skal måtte risikere livet fordi andre velger å sette seg bak rattet i ruset tilstand, er helt og holdent uholdbart.

Derfor betaler jeg gjerne noen kroner ekstra til taxisjåføren slik at han kan installere alkolås i taxien sin. Sleng gjerne på noen tusenlapper neste gang jeg kjøper ny bil selv også, så kan vi heller være rusa på livet i stedet. Kanskje slipper jeg basketaket på nachspielet også.

Artikkeltags