MS Bard settes i drift i 2020: – Det første i verden som kan operere en hel dag på elektrisk energi

Her er ett av de første bildene av den elektriske katamaranen MS Bard, som fra 2020 skal seile fra Longyearbyen som en del av Hurtigruten Svalbard. Foto: Hurtigruten

Her er ett av de første bildene av den elektriske katamaranen MS Bard, som fra 2020 skal seile fra Longyearbyen som en del av Hurtigruten Svalbard. Foto: Hurtigruten

DEL

Sammen med gründerselskapet Brim Explorer introduserer Hurtigruten nå stillegående, elektriske og utslippsfrie katamaraner. MS Bard settes i drift i 2020.

– Vi fant hverandre gjennom vår felles lidenskap for havet. Deres visjon om å endre måten folk får oppleve Arktis på er den perfekte match med Hurtigrutens ambisjoner for et grønnere og mer bærekraftig reiseliv, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Norsk flagg

Katamaranene, som er under bygging i Norge, får store batteripakker, grønn teknologi og er spesialbygget for å utforske polare farvann. Skipene kan lades nærmest i hvilken som helst havn, og kan operere på batterier i ti timer i ti knop.

– Ved å kombinere grensesprengende og grønn teknologi, et moderne nordisk design og et fokus på bærekraftig reiseliv, har vi utviklet det første sightseeingfartøyet i verden som kan operere en hel dag på elektrisk energi. Vi gleder oss til å bruke vår kunnskap til å flytte reiselivsbransjen i en grønnere retning sammen med Hurtigruten, sier Brim Explorer-grunnleggeren Agnes Árnardóttir i pressemeldingen.

Avtalen har en varighet på minst fem år, og gjør at Brim skal spesialbygge en katamaran som skal drives som en del av Hurtigruten Svalbard med norsk mannskap og norsk flagg.

Katamaranen får navnet MS Bard, skal settes i drift fra våren 2020 og skal seile spektakulære dagsturer til steder som Barentsburg, Pyramiden og unike naturperler med Longyearbyen som base, ifølge pressemeldingen.

Undervannsdroner

Brim Explorers sitt første skip, MS Brim, lanseres imidlertid i august i år.

– Vår, sommer og høst skal katamaranen være i Lofotens fantastiske natur med base i Svolvær. På vinteren kan reisende fra hele verden oppleve nordlysseilinger ut fra Tromsø, framgår det av pressemeldingen.

Og for at gjestene skal få utforske natur og dyreliv både over og under vann, kommer katamaranene til å få både hydrofoner (undervannsmikrofoner) og undervannsdroner. Disse blir også en del av opplevelsen både på Hurtigrutens ekspedisjonsskip, og Brim Explorer sine katamaraner.

Artikkeltags