Høyest antall reinpåkjørsler på sju år – nå vil Bane Nor i enda tettere dialog med næringen

Blodig: Over 500 rein måtte bøte med livet på Nordlandsbanen i 2017.

Blodig: Over 500 rein måtte bøte med livet på Nordlandsbanen i 2017. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

2017 ble nok et blodig år for reineiere langs Nordlandsbanen. Totalt 514 tamrein ble påkjørt i fjor, og så høyt har ikke tallet vært siden 2010 da i overkant av 600 dyr ble påkjørt, skriver NRK.

Nyttårsaften ble nok en flokk påkjørt, før uhellet igjen var ute 1. januar da seks dyr ble påkjørt ved Snåsavatnet.

Les også: Dyretragedien på Nordlandsbanen er ufattelig. Det må ta en slutt

De siste ti årene har det i snitt blitt drept 364 reinsdyr på strekningen mellom Bodø og Trondheim.

Nå vil Bane Nor ha tettere dialog med reinnæringen.

– Vi kommer til å jobbe hardt for å få ned antallet påkjørsler i år. Nå har vi prosjekter på gang som vil pågå framover, men vi ser at vi også må ha en langt tettere dialog mellom oss i Bane NOR og reinbeitedistriktene for å forebygge mest mulig.

Det sier Banesjef Thor Brækkan til statskanalen.

Les også: Opprop etter reinpåkjørsler: – Vi aksepterer ikke at det fortsetter

Oppdrag

I begynnelsen av fjoråret ga han og Bane Nor et oppdrag til Norsk institutt for naturforskning (NINA). Oppdraget gikk ut på å skaffe mer kunnskap om tilstanden langs Nordlandsbanen.

– Av funnene i rapporten er det spesielt tre løsninger som går igjen. Det ene er å få ned antallet rein, det andre er å kjøre saktere og det siste er å bygge viltgjerder, sier Brækkan.

Så langt er det bygget et gjerde på 21 kilometer, og flere kilometer vil det bli i løpet av året. Det er nemlig ikke bare reineiernes interesse å få ned dødstallet, men også Bane Nor.

Lest denne? Sjekk femteklassingenes geniale idé om hvordan rein-krisen kan løses

Dyre kostnader

For ut over forsinket trafikk, har bane Nor kostnader på mellom 8000 og 10 000 kroner per tamrein som blir påkjørt, ifølge NRK. Totalt ga det en prislapp på mellom fire og fem millioner kroner i fjor.

– Dette kommer fra erstatninger, innkjøring og destruksjon av de døde dyrene. Det er klart dette er store kostnader for oss, men det er også store kostnader, ulemper og belastninger for dem som drier med tamrein, sier Brækkan.

Meldingen om tettere kommunikasjon, tas selvsagt godt imot hos reinnæringen selv. Reineier og styremedlem i Saltfjellet reinbeitedistrikt, Per Thomas Kuhmunen, sier målet må være å få ned antall påkjørsler langs banen. 

Artikkeltags