Regn med ventetid på E6

    Av
    Artikkelen er over 2 år gammel
    DEL

    Skal du kjøre mellom Fauske og Rognan, må du regne med en del ventetid. Og nedsatt hastighet.

    Ved Stamnes/Langset kan veifarende bli stående i opp til ett kvarter. Her er det manuell trafikkdirigering og også nedsatt hastighet, til 50 km/t på grunn av vedlikeholdsarbeid og fjellrensk.

    Dette arbeidet skal pågå fram til fredag 29. april, melder Statens vegvesen. Arbeidet pågår i tidsrommet kl. 07.00 til kl. 19.00 alle hverdagene.

    Også gjennom Saksenviktunnelen og Kværflågtunnelen, begge mellom Fauske og Rognan, er det utbedringsarbeid. Dette pågår om natten, mellom kl. 21.00 og kl. 06.00. Her blir trafikken ledet gjennom tunnelen kl. 23.00, kl. 01.00, kl. 04.00 og kl. 05.00. Hvis det jobbes i begge tunnelene samtidig, vil dette gjelde en strekning på 14 kilometer. Dette arbeidet skal foregå fram til 31. august, med en pause i hele juli.

    Nattarbeid

    Ved Storjord i Saltdal, kan det også bli noe ventetid på grunn av arbeidet med ny vei og tunnel (Tjernfjellet). Her melder veivesenet at ventetiden kan bli opp til 10 minutter. Arbeidet skal være avsluttet i løpet av tirsdag 26. april.

    Også i Sørfold jobbes det med utbedring av tunneler. I Aspfjordtunnelen pågår arbeidet mellom kl. 18.00 og 06.00 om natten. Her er det nedsatt hastighet og manuell dirigering av trafikken.

    Må ta hensyn

    Steinar Livik, prosjektleder for utbedringsarbeidene, beklager at bilistene kan få noe ventetid.

    – Blir det fullstendig kaos, må vi selvsagt revurdere og ta grep. Vi må skaffe oss arbeidstid, og da er det minst skadelig for trafikken at vi stenger om natta, sier Livik.

    Han er opptatt av at arbeidet som må gjøres, blir utført så smidig som mulig.

    – Vi skal ta hensyn til både arbeiderne og trafikken. Dessverre er det ingen lokale omkjøringsmuligheter, men om man kommer sørfra kan man jo vurdere om det er formålstjenlig å kjøre om Misvær, på fylkesvei 17. Det kan være en løsning om man skal til Bodø-området, sier prosjektleder Steinar Livik i Statens vegvesen.