Gå til sidens hovedinnhold

Reaksjonen må sies å være urimelig, på grensen til det absurde

Artikkelen er over 1 år gammel

I helgen slo nyheten ned som en bombe. Midnattsolrittet legges ned.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Ikke fordi interessen og antall deltakere har vært dalende, men fordi en illsint arrangør ikke får lov til å stenge veien mellom Bodø og Fauske noen timer mens rittet pågår.

Reaksjonen må sies å være urimelig, på grensen til det absurde. La det være sagt: Jeg skjønner frustrasjonen til primus motor Trond Vegard Seivåg svært godt, men skal man gjøre rittet mer attraktivt må man ty til tiltak som har rot i virkeligheten.

Bakgrunn: Trond legger ned Bodøs store sykkelfest: – Det gjør meg forbannet

Dessverre blir reaksjonen fra Seivåg som et ekko fra fortiden. At han stiller ultimatum i stedet for å gå i dialog har vi sett før. I 2014 husker vi konflikten mellom ham og Bodø Cykleklubb hvor Seivåg ønsket å overta rettigheter og ansvar for rittet fra klubben. Tonen også den gang var enten min vilje eller ingenting.

Fakta er at blant de over 200 mosjonsrittene som arrangeres i Norge hvert år, er det ikke ett eneste som får privilegiet å stenge veien i den skalaen det bes om i dette tilfellet. Ja, trafikken innenfor sperringene var tenkt å gå som normalt, men man kommer ikke unna at man stenger en av Nord-Norges mest trafikkerte veistrekninger og hovedfartsåra inn til landsdelens nest største by.

Flere av sykkelsportens nestorer som jeg har pratet med sier at et slikt ønske er drømmetenkning og at det krever altfor store ressurser. Det finnes til og med eksempler fra sykkelsportens øverste nivå hvor man ikke engang får stengt veien. Da er det vanskelig å argumentere for at 700 mosjonister skal få sykle i fred en sommerdag i Bodø.

Men noen argumenter finnes det. Gjennom mine år som sykkeljournalist, redaktør for Sykkelmagasinet og ikke minst aktiv syklist selv, fikk jeg kjenne på hvor ubehagelig det er med andre trafikanter som ønsker å ta livet av deg. Å skille myke trafikanter fra harde er en nøkkelfaktor for å gjøre sykkelsporten tryggere, og ville definitivt lokket flere til løp i hele landet. Og jeg skjønner som sagt frustrasjonen til Trond Vegard.

Når flere tidligere deltakere oppgir trafikksikkerhet som en årsak til at de ikke fortsetter å delta, er det ikke rart man tyr til drastiske grep for å berge rittets eksistens. Spørsmålet er bare om det i realiteten er mangel på innovasjon og ikke sikkerhet som er hovedårsaken til at rittet opplever et kraftig fall i interesse.

Harde trafikanter får vi ikke bort fra veien. Det vi kan gjøre noe med er ferdighetene og holdningene til de som faktisk stiller på startstreken. Da jeg sykler rittet i fjor var det ikke bilistene jeg reagerte på, men villmannskjøringen til syklistene selv. Ja, det er helt sikkert de som sykler mindre enn meg og som stiller i andre klasser Trond Vegard har i baktankene når han vil gjøre veiene tryggere.

Men i stedet for å sende dem rett fra spinningsalen og ut på asfalten, kunne man heller jobbet for at syklistene mestrer bedre å sykle på trafikkert vei. En jobb som virker langt enklere og mindre ressurskrevende enn å gå i krig med veimyndigheten og skylde på politikerne.

Jeg håper du snur, Trond Vegard og trør til for å berge folkefesten. Midnattsolrittet er syklet i over ti år på trafikkert vei, og da kan det fint gjøre det i ti år til.

Sees forhåpentligvis på Mørkved 20. juni, jeg heier på deg!

Kommentarer til denne saken