(Nettavisen) Egne merkevarer (EMV) på kjøtt, ost og juice fyller opp butikkhyllene hos både lavpriskjedene og supermarkedene. Hos Extra kan man velge mellom Coop- eller Xtra-merket.

En nærmere kikk på variantene av egne merkevarer på samme kjøtt-, ost- og juiceprodukt, viser at samme produsent står bak billigste og dyreste alternativ.

Butikkens billigste merkevare kan også være produsert av etablerte merkevareleverandører.

Slakteriet: – Kjøttdeig er kjøttdeig

Tilbake i butikkhyllene blir vi tilbudt ulike varianter av egne merkevarer innen både kjøttdeig, okse- og svinekjøtt.

Hos Extra kan man velge mellom Coop- eller Xtra-merket.

Slakteriet Fatland Ølen produsere begge produktene. 

Både fettprosent, salt- og vanninnhold er det samme. 

Men Coop-merket er dyrere. Karbonadeigen får et prispåslag på 8 kroner. 

Vi ringte produsenten bak Coop-produktene, Fatland Ølen, for å få vite forskjellen.

– Kjøttdeig er kjøttdeig og karbonadedeig er karbonadedeig, sier daglig leder, Svein Ølen.

Vi får bekreftet at bortsett fra innpakningen er det knapt noen forskjell på dyreste og billigste kjøtt- og karbonadedeig innen egen merkevare hos Coop.

Slakter og pølsemakermester Erik Strøm-Larsen hos Strøm Larsen er heller ikke i tvil.

– Jeg mener vel det er ganske riktig, at det er akkurat den samme varen, sier han.

– Dette handler om hvilke prispåslag butikken tar, og ikke kvalitetsforskjell, sier Strøm-Larsen.

Han mener det er enklere for butikkene å presse opp prisene på egne merkevarer.

– Man kan ikke gjøre noe mer med en kjøttdeig enn å tilsette fett. Og her er det en maksgrense på 14 prosent. Det eneste man kan gjøre er å eventuelt kverne deigen litt annerledes, sier han.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge påpeker at emballasjen er forskjellig ved at Xtra-deigene er vakuumpakket, mens Coop er pakket i modifisert atmosfære.

Slakteren vil ikke snakke med Nettavisen

Hos Rema 1000 selger de butikkens egen merkevare Prima.

Kjøttdeigen fra Prima produseres også av Nordfjord Kjøtt, som selger både karbonade- og kjøttdeig under egen merkevare.

Nordfjord Kjøtt vil ikke snakke med Nettavisen eller svare på spørsmål om hva som skiller produktene.

Her betaler du 14 kroner mer for merkevaren, selv om det knapt er forskjell på produktene. 

Rema 1000 opplyser at hvis det er mangel på råstoff kan det blandes inn fryst råstoff i Prima-deigene.

– Kan dere opplyse om det var blandet inn fryst råstoff i Prima karbonade- og kjøttdeigen vi kjøpte?

– Vi måler ikke dette på produktnivå, men per nå har vi ikke mangel på råstoff, opplyser dagligvarekjeden.

Rema 1000 svarer ikke på hvordan de forsvarer prisforskjellen på produkter som er mer eller mindre det samme.

Kjøttprodusent: – Liten forskjell

Butikkene sjonglerer ikke bare med prisene på egne merkevarer innen kjøttdeig og karbonadedeig. Hos Coop og Rema 1000 fant vi rekke andre eksempler innen annet kjøtt, ost og juice.

I april representerte egne merkevarer rundt 17 prosent av totalt 16 000 varer hos Coop. Det opplyser kjeden selv til Nettavisen. Tall fra analysebyrået NielsenIQ har tidligere vist at EMV-andelen innen kjøttdeig- og farser er nesten 80 prosent.

Enorm prisforskjell

I påleggshyllen hos Extra ser kokt skinke fra Xtra- og Coop-merket forbausende like ut.

Pakken med merket Coop fremstår som litt mer tiltalende, og skinkeskivene er firkantet istedenfor runde.

Det er en liten kvalitetsforskjell, og det handler om renskjæringen. Men det er ikke store forskjellen så klart

Svein Fatland, daglig leder i slakteriet Fatland Ølen.

Velger du Coop-merket betaler du 67 prosent mer for kokt skinke per pakke.

En nærmere kikk på svine- og nakkekoteletter hos Rema 1000 og Extra viser det samme bildet.

Coop-kotelettene får et prispåslag på 30 prosent når de selges under Coop-merket. 

Klarer du å se forskjellen på kotelettene? Pakken til venstre koster 96,90 kroner per kilo. Det er 22 kroner mer per kilo enn Xtra-kotelettene. 

Innholdsfortegnelsene på begge pakker er den samme. Det er også fettmengden.

Når det gjelder nakkekotelettene kan skalken, den første skiven som skjæres bli med i nakkekoteletter produsert under Xtra-merket.

Utover det er det kun pris og innpakning som skiller, opplyser Fatland Ølen.

Dermed er det mulig å lage nesten identiske varer, men under forskjellige merke. Det gir dagligvareaktører som Coop og Rema 1000 mulighet til å sjonglere på pris.

– Du betaler for innpakningen, og at Coop-merket kun har norske varer. Er det billigere innpakning sparer vi penger på pakkekostnaden, sier Ølen.

– Får dere ulik betaling for å produsere under Coop- og Xtra-merket?

– Coop betaler oss for oppskriften og kostnaden denne har, sier Ølen.

Vi får ikke direkte svar fra Rema 1000 om det faktisk er noen forskjell på Prima-kotelettene og kotelettene fra Nordfjord Kjøtt.

På generelt grunnlag svarer de at størrelse, fettkappe og tykkelse og hvor mye «trimmet» kjøttet er forskjellen.

De sier at besparelser i skjæring gjør at det vil være en prisdifferanse.

– Sjelden mangel på norsk kjøtt

Ølen hos Fatland viser til at kjøttvarer som er merket med Coop alltid er norsk kjøtt. Når det er mangel på norsk kjøtt brukes kjøtt fra Tyskland i Xtra-kjøttproduktene.

Ifølge slakteriet er det sjeldent mangel på norsk kjøtt. Dersom kjøttet ikke kommer fra Norge er det tydelig merket på pakken.

– Når kun pris og innpakning skiller kjøtt- og karbonadedeig, hvilket produkt velger du selv når du handler?

– Jeg velger Coop sin kjøttdeig når jeg skal lage pasta. Denne er noe finere malt enn Xtra sin kjøttdeig, sier Ølen hos Fatland.

– Butikkene gir inntrykk av større utvalg

– Så lenge fettmengden på kotelettene er den samme, er det samme produkt, men så kan selvsagt fettmarmoreringen variere, sier slakter og pølsespesialist, Strøm- Larsen.

Han mener forbrukerne er naive:

– Butikkene gir inntrykk av at kundene får et større utvalg, men når produktene i realiteten er like, benytter de seg av at kundene tror de får noe mer hvis de velger den dyreste pakken, sier han.

Reagerer på praksisen

Lene-Westgaard Halle, medlem av næringskomitéen og stortingsrepresentant for Høyre, var ikke klar over at kjedene priser samme produkter forskjellig innen egne merkevarer.

– Hvis produktet er likt, er det merkelig at de tar høyere pris. Sånn skal det ikke være. Jeg håper dagligvarekjedene har en god forklaring, sier hun, og understreker:

– Kunden skal ikke betale mer for samme produkt, og det er viktig at forbrukerne blir klar over dette.

Slakter Strøm Larsen reagerer også på praksisen.

– Ja, hva skal man si. Det er litt sånn bransjen velger å gjøre det. Jeg vil være forsiktig med å legge meg ut med noen. Men det er klart at butikkene forsøker å gjøre det så vanskelig som mulig for forbrukerne med ulike innpakninger så de ikke skal oppdage det, sier han.

– Butikkene bestemmer prisene

Over i ostedisken får vi også mulighet til å velge mellom ulike oster fra butikkens egne merkevarer.

Synnøve Finden produserer alle de tre ostene. 

Coop-osten er 13 kroner dyrere enn billigste variant Xtra. 

Ut fra innholdsdeklarasjonen har Coop Gulost samme innhold som Synnøve gulost. Bortsett fra at Coop-osten ikke er laktosefri, men inneholder 0,01 gram laktose per 100 gram.

Xtra-osten har 3 prosent mindre fett enn Synnøve- og Coop-gulosten. Heller ikke denne er laktosefri.

Vi får ikke svar på om det er mer kostbart å lage syrekulturen til Coop-osten. Men at syrekulturen påvirker smaken på osten.

Oraug Rygg understreker at det er Coop som bestemmer hva de ulike ostene skal koste i butikken.

Tilbake i juice-hyllene hos Extra bugner det av juice. Prisforskjellen er markant. Coop-merket er 46 prosent dyrere enn Xtra-merket.

Begge appelsinjuicene produseres av Røra Fabrikker, og innholdsfortegnelsen er identisk.

Vi spurte Røra Fabrikker hva som er forskjellen på juice fremstilt under merket Coop og Xtra-merket.

– Ikke noe mer enn det som står på pakken, sier Trond Arild Fremstad, daglig leder i Røra fabrikker.

Han sier vi skal få snakke med noen andre, før han sier at spørsmålet må rettes til Coop sentralt.

– Vi uttaler oss ikke til avisen om det der, sier han.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, sier at konsentratet har ulik kvalitet og at emballasjen er forskjellig. Vi får ikke opplyst hva kvalitetsforskjellen er.

– Hvorfor er det så store prispåslag på mer eller mindre samme produkt? Vi tenker da på kjøttdeigen, karbonadedeigen, nakkekoteletter og juicen? Hva er det forbrukerne egentlig betaler for i prispåslagene i Coop-serien?

– Det er ulike produkter og ulik kvalitet som gir ulik pris, og det er kundene som skal ha valgfriheten. De skal selv kunne velge hvilken råvare de ønsker i sine produkter, hvilken kvalitet det skal være, opprinnelse på råvaren og hvordan produktet er emballert. Prisforskjellene gjenspeiles i dette, sier han.

NB! Kiwi fører en rekke EMV-produkter i de samme varekategoriene under merket First Price, Folkets og Eldorado. Til forskjell fra konkurrentene Rema 1000 og Coop produseres de under Norgesgruppens merkevarehus Unil. Her går det ikke fram hvem som har produsert varen, og de er derfor ikke tatt med i vår undersøkelse.

Prisene er sjekket 23.03.23 og 12.05.23 i butikker i Oslo.