Nå blir det byggestart i Tjernfjellet

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Regjeringen gir 113 millioner til ny tunnel på riksvei 77 gjennom Tjernfjellet, og det legges opp til byggestart allerede nå i oktober, og Tjernfjell kommer rett inn i Nasjonal transportplan.

- Vi har brukt mye energi til å få samferdselsministeren til å engasjere seg i Tjernfjell, og nå får vi resultater, sier stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen (Frp) og Odd Henriksen (H).

Samferdselsministeren har nemlig selv vært på Tjernfjell, og har fått sett med egne øyne hvordan der er å sitte i et vogntog over det vanskelige fjellpartiet.

- Veien er smal. Er det glatt så er det enten fjellveggen eller ned i ura. Derfor skjønner jeg at det er store ønsker om å få gjort noe med Tjernfjell, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til an i fjor

Allerede under framleggingen av statsbudsjettet i fjor ble det klart at det gikk mot byggestart i Tjernfjell i år. Da ble det bevilget 50 millioner kroner til tunnel.

Tjernfjellet er en flaskehals som skaper store trafikale problemer, spesielt om vinteren for tungtrafikken, på sine fire kilometer.

Den planlagte tunnelen vil erstatte dagens vei som er svært dårlig .

Tunnelen blir omlag 3,3 kilometer lang med en stigningsgrad cirka 3,5 prosent.

Det er også satt av midler til E6 mellom Borkamo og Sørelva. Planen er at massene fra tunnelen skal kunne brukes som fyllmasse når arbeidene her starter opp senere.

Artikkeltags