Planene til gründerne vekker oppsikt: Skal gjenbruke stekefett fra Burger King

Er det mulig å gjøre illeluktende stekefett om til velduftende såpe? Ja visst. Nå har 18-åringene Kasper, Jesper, Hedda og Mads startet et eget såpefirma i Bodø. Planene vekker oppsikt.

DEL

– Jeg fikk ideen da jeg så Hollywood-filmen «Fight Club». Der ble restene fra en fettsuging brukt til såpeproduksjon. Siden jeg har venner som jobber på Burger King, et sted med mye fett, så tenkte jeg at det burde være mulig å starte en bedrift i Bodø som lager såpe med overskuddsfettet fra fastfood som råvare.

Det sier Jesper Hove Henriksen.

Han er altså hjernen bak Bodøs nyeste gründeridé. Han la umiddelbart fram planene for Kasper Holgersen, Hedda Larsen og Mads Madsen, klassekompiser fra Bodin videregående skole. De reagerte med:

– Sterk skepsis!

– De trodde ikke på ideen i det hele tatt faktisk. Men så var den jo ganske vill også da. Etter hvert fikk jeg overtalt dem, og nå er hele gjengen svært entusiastisk til prosjektet, smiler Jesper, mens resten av bedriftsledelsen, for det er nettopp det firkløveret er, nikker entusiastisk.

Jesper Hove Eriksen og Kasper Holgersen er forøvrig tilknyttet Avisa Nordland som frilansere.

Vant pengepremie

Det skulle vise seg at Jespers ståpåvilje bar frukter raskere enn noen kunne forutse. For da gjengen nylig stilte opp i en gründerkonkurranse i regi av Hackaton Norge, et byrå som skal stimulere til innovasjon, og Innovasjon Norge, så stakk de av gårde med andreplassen og 20.000 kroner. Juryen ble rett og slett søkkimponert.

Ideen gikk fra å være en drøm til å bli en konkret bedrift.

– For å lage et produkt trenger man råvarer, og siden det var såpeideen jeg falt for så begynte jeg å tenke på hvor det er overskudd av fett. Fett er nemlig hovedbestanddelen i produksjon av såpe. Fastfood-restauranter bruker mye fett og det er i tillegg et biprodukt av burgerproduksjonen. Burger King selger allerede frityroljen sin til andre, men fettet som blir til overs når de steker burgere, det som drypper fra kjøttet under stekingen, har de så langt kastet. Nå har vi inngått en avtale med burgerkjeden der vi får fettet gratis. Det er snakk om flere liter hver eneste dag, sier Jesper.

Den nye bedriften skal hete «Kli:n» og enn så lenge skal produksjonen foregå i kjelleren hos foreldrene til Kasper. Her ligger det meste til rette for såpekoking i liten skala. Guttene har allerede forsøkt seg på ølproduksjon, men skifter nå altså beite. For mens øl er en vare med begrenset marked er såpe noe vi alle trenger, særlig i disse koronatider.

Ikke nasty

Jesper forsikrer at det ikke skal lukte Burger King av den nye såpa.

– Nei, he he, det høres kanskje litt nasty ut å bruke stekefett fra burgere i en såpe, men vi koker fettet og behandler det slik at vi sitter igjen med helt rent fett. Det fettet er helt luktfritt.

– Målet vårt har vært å lage et mest mulig miljøvennlig produkt. Vi bruker overskuddsfett som uansett skal kastes, og ellers vil vi benytte kortreiste råvarer. Vi lever i et bruk og kast-samfunn og dette er vårt bidrag til å motvirke det, sier Hedda.

– Ja, her snakker vi sirkulærøkonomi, med lavt CO₂-utslipp, understreker Mads. Han er den med mest kjennskap til kjemi og har hovedansvaret for selve produksjonsbiten.

Første «batch» med Burger King-fett står allerede på langtidskoking og i løpet av en ukes tid skal første såpe være klar.

– Akkurat nå forsker vi veldig mye for å få den beste såpen. Det vi vet er at det skal bli en såpebar, ikke flytende såpe. Det ser mest eksklusivt ut og det er mest miljøvennlig. Dessuten holder en bar lenger enn flytende såpe. Vi skal også prøve oss fram med ulike dufter. Også her vil vi benytte varianter som er lokale, sier Kasper.

Vil gi ungdom en sjanse

«Kli:n» er sannsynligvis den bedriften i Bodø med yngst ledelse. På sikt kan det bli aktuelt for 18-åringene å engasjere flere i driften. Også det skal være ungdommer.

– Vi vet at ungdom har vansker med å få jobb, og det gjelder særlig dem som er under 18. Når vi trenger ekstrahjelp vil vi gi nettopp ungdom sjansen. Vi vil understreke at dette ikke er noen elevbedrift. Bodin videregående skole har ingen ting med driften å gjøre, men vi kan kanskje rekruttere herfra, sier Jesper.

Som allerede har rukket å tenke større enn bare Bodø.

– Ja, blir det en suksess så kan man ta ideen videre til andre byer. Det lages junkfood overalt så akkurat den råvaren burde det være enkelt å få tak i flere steder.

Investeringer i utstyr er også overkommelig. Så langt har gjengen brukt premiepengene fra Hackaton på en langtidskoker, en mikser og lut. Paradoksalt nok er hovedbestanddelene i såpe altså fett og lut. To ingredienser man helst ikke vil smøre seg inn med, men som altså blir til nettopp såpe, som man absolutt vil smøre seg inn med, hvis man anvender kjemien korrekt.

– Når er den første «Kli:n»-såpa klar? Og hvor kan den kjøpes?

– Vi skal ha første leveranse klar før jul og vi håper at den kan selges på julemarkeder, gavebutikker og steder der man kjøper spa-produkter, sier Jesper.



Artikkeltags

Kommentarer til denne saken