Gå til sidens hovedinnhold

Parken har vokst til Nord-Norges største festival: – Jeg tar ikke nominasjonen personlig

Artikkelen er over 2 år gammel
Årets Nordlending

- Nå skal jeg ikke bli sånn tåpelig ydmyk, men jeg tar faktisk ikke denne nominasjonen personlig. Dette er en anerkjennelse av jobben alle i Parken gjør.

Det sier Gøran Aamodt. Han har ledet Parkenfestivalen helt siden starten i 2006. I løpet av disse årene har festivalen vokst fra en liten byfest med en årlig omsetning på 5,5 millioner kroner, til å bli landsdelens største musikkfestival med en omsetning på godt over 30 millioner kroner. Parken har opp gjennom årene hatt snaut 350 artister på plakaten og presentert internasjonale superstjerner som Nick Cave, Chris Cornell, Suede, Robyn, 50 cent, The Manic Street Preachers, og Roxette. For å nevne noen få. I tillegg har alt som kan krype og gå av norske band og artister, deriblant Kygo og a-ha, tatt turen innom Rensåsparken.

Skaper festivalen sammen

– Vi gikk med en idé om en kul festival i 2006 og timingen var rett, men da Turboneger avsluttet lørdagen det første året i duskregnet var det ingen som kunne drømme om at festivalen skulle bli så stor. Vi laget egentlig bare en festival vi selv kunne tenke oss å gå på. Det er utrolig hyggelig å bli nominert. Vi er mange som syr sammen festivalen hvert år. Dette handler om hva vi sammen skaper. Noen må selvsagt gå i front, men jeg har et stort lag med meg, understreker Aamodt, som aldri før er blitt nominert til Årets Nordlending.

Mens mange festivaler har gått konkurs de siste årene, har Parken bare befestet sin sterke stilling. Egenkapitalen nærmer seg 15 millioner kroner og etter det AN erfarer kan Parken årlig bruke mer enn ni millioner kroner på bookinger. At festivalen selger ut sine 9200 billetter på noen få minutter hvert eneste år hjelper selvsagt på situasjonen.

– Bransjen har endret seg de siste årene, og vi må endre oss med den. Det er blitt færre rockeband og urban musikk som hiphop, EDM og ulike varianter av RnB har overtatt. Samtidig har honorarene til artistene gått rett til værs. Det koster å være med på moroa. Vi tar det ikke som en selvfølge å selge ut hvert år, og vi må levere på alt, sier Aamodt.

Ung profil

Hele bookingbudsjettet det første året var på 1,3 millioner kroner. I dag får man ikke en halv headliner for den summen. Det er grunn til å tro at neste års headliner Khalid koster om lag like mye som en enebolig på Mørkved.

– Vi skal levere kvalitet hele veien og neste års festival får en ganske ung, men samtidig bred og inkluderende profil. Så får vi se om publikum setter pris på dette. Målet vårt er å skape gode opplevelser. Det jeg føler er den største utviklingen handler om at Parken er blitt mer enn bare de tre dagene. Med Parken Live har vi økt aktiviteten gjennom hele året med konserter i Nordlandshallen, Bodøhallen, Sinus, Stormen og selvfølgelig etter hvert i Svømmehallen, sier Aamodt.

Og legger til at han er stolt over akkurat denne nominasjonen.

– Vi har nådd høyt opp i kåringen av Årets festival tidligere, men det er spesielt gjevt å bli nominert på denne måten. Det er faktisk ganske kult!

Det bør også nevnes at Parken har delt ut over to millioner kroner til gode, lokale formål de siste fire årene via Torsdag i Parken.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.