Avisa Nordland og Nettavisen inngår nå et tett samarbeid.

I første omgang betyr det at AN-abonnentene tilbys et daglig nettmagasin med nyheter og variert innhold fra hele Norge. Det er bare en start. 

- Samarbeidet med Nettavisen vil gi våre abonnenter flere og bedre tilbud. Det første vi gjør sammen er å by våre abonnenter på et daglig digitalt magasin i lekker innpakning. Nettavisen har en dokumentert evne til å treffe leserne med innhold som angår folk i hverdagen. De går heller ikke av veien for å utfordre.

Det nye produktet inneholder en variert miks av det beste fra Amedias aviser i hele landet, samt riksnyheter, kommentarer, forbrukersaker og møter med spennende mennesker. Det nye magasinet er en erstatter for digitalavisen Rix, og er tilgjengelig for våre abonnenter alle hverdager fra kl 1400. Klokka 21 alle hverdager (og søndager) er neste dags utgave av Avisa Nordlands egen eavis klar for våre abonnenter, forklarer sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen i Avisa Nordland.

Glomfjord til Oslo

Det er en time tidligere enn tidligere.

- Vi gleder oss til å samarbeide med Avisa Nordland, og muligheten til å utveksle gode nyheter og interessant meningsstoff. Målet vårt er å gi AN-leserne en daglig utgave med de beste sakene fra nesten 800 journalister over hele landet. I tillegg kommer vi til å produsere utgaver med spesialstoff om alt fra historie til musikk eller interaktiv underholdning, sier ansvarlig redaktør og daglig leder i Nettavisen, Gunnar Stavrum. 

Han er opptatt av at Norge er så mye mer enn Oslo.

- Samarbeidet vi har fått nå med dyktige redaksjoner landet rundt gjør det mulig å sette flere lokale ting på den nasjonale agendaen. Vi kan gjøre avstanden fra Glomfjord til Karl Johans Gate litt kortere begge veier, sier han. 

Store muligheter

Nettavisen ble etablert 1. november 1996 som en av verdens første allmenne internettaviser. Avisen utgives av Mediehuset Nettavisen AS, som nå eies i sin helhet av Avisa Nordlands største eier, Amedia.

Nettavisen har en redaksjon på nær 30 journalister og fotografer i Oslo, Bangkok og New York. Nettavisen er en av landets største medieposisjoner og har daglig rundt 500 000 lesere på pc og mobil. 

- Tilgang på vesentlig innhold på områder som hendelsesnyheter, økonomi og forbrukersaker vil berike Avisa Nordlands produkt framover. Samarbeidet gir store muligheter både redaksjonelt og kommersielt som vi gleder oss til å utvikle til beste for våre lesere og annonsører framover, sier Jan-Eirik Hanssen.