Rævkrok, sekkeløp og blindefotball

Klassiker. Sekkeløp er en klassisk utelek som mange leker på 17. mai. Her fra 17.maifeiringen ved Hamarøyhallen i 2011.

Klassiker. Sekkeløp er en klassisk utelek som mange leker på 17. mai. Her fra 17.maifeiringen ved Hamarøyhallen i 2011. Foto:

Av

Lyst til å leke ute? Her er tips til mange gamle og nye uteleker!

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

På Ongan-sidene i papiravisa tirsdag kan du lese om Marie Martinsen (10) og Ina Sofie (10) som liker seg best på trampolina og om Brage Larsen som aller best liger å skate.

Men det er mange andre ting man kan finne på ute når det er vår og sommer. Her er noen tips til gode sommerleker.

Har du flere forslag, så skriv det inn i kommentarfeltet under saken eller tips oss på ongan@an.no

Rævkrok

Man trenger 2 personer for å få lekt det, disse legger seg på ryggen med beina hver sin vei og har dem rett opp. Det er om og gjøre og vippe den andre over. Det er en gammel lek som er veldig artig å gjøre, og ikke minst artig å se på for "publikum".

Kaste på stikka

Man setter en pinne ned i bakken. Så hiver alle spillerne en 5 øring og prøver å komme nermest pinnen/stikka. Den som kommer nermest pinnen, tar en mynt og sier enten kron eller mynt. Hvis han/hun får kron så han/hun alle de myntene myntene med kron opp. Den som ikke har flere mynter igjen er ute av leken. Man spiller helt til det står igjen en som har alle myntene. Den ene som står igjen mer mynter har vunnet leken.

Sekkeløp

Deltakerne stiger opp i en striesekk, holder denne ved hoften og hopper så fort de kan fra start til mål. Den som når målstreken først, vinner. Dette er en klassiker som mange forbinder med 17.maifeiring.

Kongen på haugen

Forberedelser: Finn en liten topp og finn en som starter på haugen.

Den personen som starter på haugen skal så forsvare haugen, ved å dytte ned de andre som prøver å komme opp på haugen. Hvis dere etter en stund ikke greier å få personen ned, kan dere gjerne bytte.Det er ikke lurt å ha med mer enn fem personer.

Hauk og due

Antall deltakere bør være over seks. En velges til hauk og en til duemor. De andre er dueunger og stiller seg ved en vegg eller ved en opptrukket linje på bakken. Fra utgangspunktet skal de løpe til motstående vegg eller en linje 15–20 meter borte. Der står duemor. Leken starter når duemor roper «Alle mine duer, kom hjem!». Ungene svarer: «Vi tør ikke, for hauken tar oss.» Duemor sier: «Kom likevel!» Nå løper dueungene over til den andre siden. Hauken står i midten og forsøker å fange duene når de flyr forbi. Alle som blir fanget, forvandles til hauker og skal hjelpe til med å fange duene. Den duen som klarer seg lengst, har vunnet, og leken kan begynne på nytt.

Ekornsisten

Lekes i et skogholt med trær som "friplasser". En av dere har sisten og skal prøve å ta de andre mens de beveger seg mellom trærne. Når noen kommer bort til treet ditt, må du vike plass og løpe til et annet tre før du blir tatt. Du kan rope "bort!" for å få den som står ved treet du ønsker å stå ved, til å fjerne seg. Den som blir tatt får sisten. Aktiviteten økes nå det er færre friplasser enn deltakere og/eller deltakerne må klatre opp i treet for å være fri.

Boksen går

Utstyr: en tom hermetikkboks eller et syltetøyspann av plast

Tegn eller rip et kryss i bakken et par meter ut fra tellestedet. Hvelv en tom boks over krysset. Når telleren har telt, og de andre har gjemt seg, skal hun lete etter de andre. Når hun finner en, løper hun til boksen, setter foten på den og roper navnet til den hun fant, f.eks: ”Anders på boksen!” Da er Anders fange på tellestedet mens hun går og leter. Men han og eventuelle andre fanger kan settes fri, hvis en som ikke er funnet løper fram og sparker boksen langt av sted mens sparkeren roper: ”Boksen går!” Alle løper og gjemmer seg mens telleren henter boksen tilbake. For at det ikke skal gå for fort, kan dere f.eks. bestemme at telleren ikke må berøre boksen med hendene, men sparke/skyve den på plass med føttene. Når alle er funnet minst en gang, er det ny omgang. Dere kan ”elle” blant dem som ikke har stått om hvem som må stå neste gang.

Tredjemann i vinden

To og to barn sammen .den ene stå bak den andre. En av ungene skal rømme unna en annen og må redde seg til et par og stille seg med ryggen mot den som står fremst.den som da blir stående bakerst må rømme- og må redde seg videre på samme måte.Blir den som rømmer tatt- bytter de to rollene.

Rødt lys

Minst tre barn må være med i denne leken. En stiller seg mot en vegg, mens de øvrige barna stiller seg på linje et stykke unna (utendørs kan de gjerne stå både 20 og 30 meter unna). Den som står mot veggen roper "Grønt lys", og da kan alle gå framover. Når barnet ved veggen plutselig roper "Rødt lys" og snur seg mot de andre, er det om å stå helt stille. Hvis den som står ved veggen ser at noen rører seg, kan han kommandere vedkommende tilbake til startstreken. Vinneren er den som først tar på veggen, og da er det hans tur til å stå.

Generalen

Dette er en kjempeenkel lek hvor du ikke trenger noe annet enn noen å leke. Men leken er artigere jo flere som er med. Et barn velges som "general". De andre stiller seg på rekke, skulder ved skulder. Deretter roper "generalen" ut sine ordrer. Det kan for eksempel være. "Høyre hånd fram", "Et skritt fram", "hopp opp", "stå i ro". Poenget er å få deltagerne til å gjøre feil. Den som gjør en kommando galt, ryker ut. Til slutt er det en vinner igjen, og da er det hans tur til å være "general".

Bro bro brille

To barn stiller seg mot hverandre, tar hverandres hender og løfter de slik at de danner en bro. De andre barna stiller seg på rekke og går etter hverandre under broen mens de synger; Bro bro brille, klokka ringer elleve. Keiseren står på sitt høye hvite slott, ser ut over land ser ut over mann. Fare, fare krigsmann, døden skal du lide, Den som kommer aller sist skal i den sorte gryte. Ordet gryte kan trekkes langt ut slik at ingen skal kunne føle seg trygge. På forhånd har det to med broen blitt enige om en ting hver som den som har blitt tatt må velge mellom, for eksempel epler og pærer. Det en velger skal en hviske til de med broen uten at de andre hører det. Den som velger eple skal de stå bak den i broen som var eple. Leken avsluttes med en drakamp. Barna tar godt tak i livet på den foran. De med broen holder hverandre i armene. Den som først slipper taket, eller den rekka som først går i oppløsning, har tapt.

Haien kommer

Deltakerne deles inn i for eksempel fire grupper. Gruppene får hvert sitt fiskenavn. Gruppene stiller seg på hvert sitt avmerkede område. Haien står i midten. lederen roper ut en eller flere fiskeslag. De skal "svømme" rundt haien til lederen plutselig roper; Haien kommer! Da løper haien ut av sin sirkel og prøver å fange så mange som mulig før de når fram til sitt område. De som blir tatt blir haier i neste runde. Slik fortsetter en til alle blir tatt.

Trillebårstafett

To og to i sammen. Den ene holder i beina (litt høyere enn anklene) til den andre som er trillbår - og som "triller" framover med hendene. (passer best med gress som underlag)

Blindefotball

Det du trenger:

- mange nok bind for øynene.

- et egnet området med to mål, f.eks en fotballbane

- en ball

Alle spillerene får på seg bind for øynene, unntatt keeperne som skal se og kunne rope hvor ballen og medspillere er. Det kan også brukes en ledsager ute på banen. Poenget er å prøve å vite når ballen nærmer seg deg.

Capture the flag

Det du trenger:

- 2 flagg i 2 forskjellige farger

- stoffbiter i 2 forskjellige farger som skal være «hale» til alle spillerne

Man deler opp i to lag og det er fint å være flere enn 10 på hvert. Spilles på et stort område hvor man kan gjemme seg litt. Lagene lager en base og setter flagget sitt der. Så er det om å gjøre å stjele det andre lages flagg og få det tilbake til sin base uten å bli tatt. Hvis noen klarer å nappe halen din så er du ute av spillet.

Det finnes mange varianter av spillet. Man kan f.eks i stedet for haler ha det slik at når noen tar på deg så må du telle til 10 før du kan bli med i spillet igjen. Hvis du har flagget og blir tatt. må du gi fra deg det.

En blind, en døv og en stum

Tre og tre deles opp i lag. En får hørselsvern, en får bind for øynene og den siste får tape over munnen. Den stumme får se på et kart som viser hvor de skal og må forklare til de andre med kroppsspråk. Kanskje skal de hente noe et sted og ha med seg tilbake. Eller så kan de løse oppgaver underveis, f.eks handle i butikken, løse en rebus osv.

Ti trekk

Del inn i to eller flere lag. Leken foregår slik at deltagerne kaster ballen til hverandre innad i laget, mens motstandere prøver å hindre. Dersom ballen går i bakken, går ballen til det andre laget. Poeng for hver tiende pasning. Begrens området som skal brukes.

Kilder: aktivitetsbanken.no, ungdomsarbeid.no, google.com og Namsos barneskoles nettsider.

Artikkeltags