Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Liv Torild, Inge og Aase-Lena er ihuga B/G-fan og gir uttrykk for at de gleder seg til kamp.
Noen liker mora og noen dattera. Noen går i kirka og noen går på Aspmyra. Noen går i Stormen konserthus og noen går på kino. Osv.
Behovet for underholdning og tilhørighet er forskjellig. De ulike tilbud har sine menigheter (fellesskap).
B/G gjør det bra, også i år. til Tromsøs store misunnelse. Laget «setter Bodø på kartet», og er gode ambassadører for byen. Utmerket.
At fotball er stort i Europa, vet vi. Men pga. pengestrømmen er underholdningen blitt usunn, med milliardlønninger og som en næring der søkkrike arabere og andre kjøper seg goodwill i Europa med sine enorme pengebinger.
Tenk om Norge benyttet litt av NBIM (på 11 500 milliarder) til å kjøpe flere av de store fotballklubbene i Europa? De 20 mest verdifulle på Forbes liste har en samlet verdi på 372,5 milliarder. Verdien utgjør bare 3,2 prosent av Oljefondet. Det blir altså et «spøtt i havet» for oss å kjøpe alle klubbene fra Real Madrid og nedover. Men bør vi. Nei.
Selv foretrekker jeg å røre på egen kropp i stedet for å se på at andre driver med ball-lek på kunstgress. Distansen til fotball henger kanskje sammen med at jeg ikke liker øl.
Snittoppmøtet på hjemmekampene i 2021-sesongen (med pandemibegrensing) er 1584, dvs. 3 prosent av Bodøs befolkning. B/G ligger her på 10.-plass blant eliteserielagene. Menigheten er ikke stor.
Og B/G ønsker å bygge en ny stadion med plass til opp til 20 000. Realitetssans? Ideen om å realisere nytt stadion på Rønvikjordene ble nedstemt i PMU, med 4 (Ap, MDG) mot og 3 (H, Frp) for.
Så får vi håpe på fullt oppmøte når Roma kommer. 5 555 på tribunen 21.10.21.?
En dag for historiebøkene.