Sterk vekst for Avisa Nordland

Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Driftsresultatet i Avisa Nordland økte fra 12,3 millioner kroner i 2016 til 15,5 millioner kroner i 2017. Det er en vekst på 3,2 millioner kroner.

Administrerende direktør Bjarne Holgersen er godt tilfreds med resultatutviklingen.

- I og med at trykkeriet ble skilt ut av Avisa Nordland AS til eget selskap (Amedia Trykk Bodø AS) fra og med 1. januar 2017 er ikke driftsårene enkelt sammenlignbare. Eliminerer vi effektene fra trykkeriet øker inntektene i AN marginalt. Samtidig bidrar reduserte kostnader til resultatveksten, opplyser han.

Styrket tro på framtiden

Holgersen har god tro på framtiden.

- Etter krevende år i 2014 og 2015 er det inspirerende at vi klarer å løfte resultatene nok en gang. De store kostnadsomstillingene ligger bak oss, og vi har mye mer fokus på utvikling. Opplagsveksten med tilhørende inntektsvekst er selve fundamentet i utviklingen for mediehuset. Våre digitale strategier rettet mot lesermarkedet har gitt oss gode svar og styrket tro på framtiden, sier han.

Digital vekst

Holgersen opplyser videre at de digitale inntektene til Avisa Nordland fortsetter å vokse.

- Også på annonsesiden ser vi at vi tar viktige digitale steg. De digitale inntektene fortsetter å vokse, spesielt på mobil. Vi jobber kontinuerlig med produktutvikling, og vi ser nå at inntekter fra såkalt innholdsmarkedsføring og programmatisk kjøp av digitale annonser bidrar til veksten.

Samtidig fortsetter papirinntektene å falle.

- Inntektene fra papiravisa er nedadgående, men vi ser klare tegn til at store aktører som kjøpesentre, dagligvare og eiendom øker sine markedsinvesteringer gjennom papiravisa. På den annen side må vi bare erkjenne at private og forretningsmessige rubrikkannonser langt på vei er tapt for papiravisen, avslutter Holgersen.

Har økt bemanningen

Sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen er også fornøyd med driftsresultatet for fjoråret.

- Gode økonomiske resultater og sterk vekst i antall abonnenter de to siste årene har gitt oss muligheten til å øke den redaksjonelle bemanningen. Vi kan tilby gamle og nye abonnenter enda mer relevant lokalt innhold. Satsingen på direktesendinger er et eksempel på det. Vi har styrket vår posisjon som den ledende nyhetsformidleren på alle kanaler fra tidlig morgen til sen kveld alle dager, sier Hanssen og legger til:

- I en krevende omstilling er våre kompetente og engasjerte medarbeidere den viktigste årsaken til de gode resultatene.

Artikkeltags