Widerøe kan bli solgt til buss- og fergeselskap

Peker på Torghatten. Stortingsrepresentant Ivar Kristiansen peker på Torghatten ASA som mulig kjøper av Widerøes Flyveselskap. Bildet er fra 2011 da Kristiansen gikk ut med sin bekymring om at SAS kunne bli solgt til et selskap utenfor Norge. I dag kjemper SAS for å overleve. Datter selskapet Widerøe tjener penger men kan bli solgt fordi SAS trenger kontanter. Foto: Tom Melby

Peker på Torghatten. Stortingsrepresentant Ivar Kristiansen peker på Torghatten ASA som mulig kjøper av Widerøes Flyveselskap. Bildet er fra 2011 da Kristiansen gikk ut med sin bekymring om at SAS kunne bli solgt til et selskap utenfor Norge. I dag kjemper SAS for å overleve. Datter selskapet Widerøe tjener penger men kan bli solgt fordi SAS trenger kontanter. Foto: Tom Melby

Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

Stortingsrepresentant Ivar Kristiansen mener Torghatten-konsernet bør overta Widerøes Flyveselskap.

– Jeg håper mange gode krefter i samfunnet og spesielt transportnæringen kjenner sin besøkelsestid, slik at Widerøe forblir på norske hender. Torghatten ASA er et slikt transportselskap. Faglig er de blant de beste i landet, sier stortingsrepresentant Ivar Kristiansen (H).

– Jeg tviler også sterkt på at norske myndigheter ved nærings- og handelsminister Trond Giske vil delta i flere emisjoner i SAS. Danske og svenske myndigheter er også giret for å kvitte seg med SAS, slår Kristiansen fast om det store spillet rundt SAS.

Et spill som innbefatter spekulasjoner om at SAS vil selge sitt heleide datterselskap.

Kan kjøpe

– Torghatten har finansielle muskler. De har gode resultater fra ferge- og bussdrift og er i et marked med lange kontrakter med staten der de tjener gode penger, sier forskningsleder Gisle Solvoll ved Handelshøgskolen.

Han mener Torghatten kan bli en god eier for Widerøe. Han konstater at Torghatten har vekstambisjoner og at de driver utfyllende virksomhet til luftfart.

– De har også vært interessert i å kjøpe Hurtigruten ASA i sin tid, minner han om.

Solvoll karakteriserer Widerøe med sin andel av statlige kontrakter, som en attraktiv handel. Ikke minst fordi selskapet drives lønnsomt med muligheter for vekst.

Interessert

Etter det Avisa Nordland erfarer skal Torghatten ASA være interessert i å kjøpe.

– Vi kommenterer aldri spekulasjoner og rykter, sier konserndirektør Brynjar Forbergskog i Torghatten ASA.

Han er uansett avskåret fra å si noe om selskapet er interessert fordi selskapet er børsnotert.

– Men du var en viktig medspiller da Norwegian ble etablert.

– Ja, jeg var engasjert der, bekrefter Forbergskog.

Ikke alene

Prodekan Erlend Bullvåg ved Handelshøgskolen, sier at veien fram til kjøp av Widerøe kan bli lang. Han beskriver den pågående redningsaksjonen for å berge SAS som en voldsom kamp.

Det hersker liten tvil om at selskapet er i kne økonomisk og må redde seg raskt. Spareplanen er så langt på tre milliarder kroner.

Bullvåg peker på at SAS i prosessen ikke har signalisert at de vil selge Widerøe. Verken aksjonærer eller børs er orientert.

– Torghatten er landets nest største transportselskap. At de skulle kjøpe alene anser jeg som usannsynlig. Det er de ikke finansielt store nok til, men flyselskap eies som oftest av et konsortium av eiere, forklarer Bullvåg om denne muligheten.

Han legger til at finansielle aktører knyttet til bank og fylkeskommuner kan være investorer.

Kort svar

Stortingsrepresentant Ivar Kristiansen er også styreleder i Salten Kraftsamband.

Han avviser ikke at SKS vil behandle en forespørsel om aksjekjøp, men understreker at flyselskap ligger langt unna SKS sin kjernevirksomhet.

Fylkesråd for næring, Arve Knutsen (KrF) sender spørsmålet fra Avisa Nordland om Nordland fylkeskommune kan være medinvestor direkte til sin «sjef».

Fylkesrådsleder Odd Eriksen (Ap) meddeler AN følgende:

– Ingen kommentar.

Artikkeltags