Vi kjøpte ny bolig. Så dukket det opp en del ting...

Advokat Torkel Johnsen driver egen advokat-praksis i Bodø. Jobber særlig innenfor eiendom-, arv- og familierett.

Advokat Torkel Johnsen driver egen advokat-praksis i Bodø. Jobber særlig innenfor eiendom-, arv- og familierett.

Artikkelen er over 4 år gammel

- Er vi før sent ute? spør de advokaten.

DEL

Advokat Torkel Johnsen driver egen advokat-praksis i Bodø.

Jobber særlig innenfor eiendom-, arv- og familierett.

Han skriver fast i Fri Helg og svarer på spørsmål fra leserne:

Hei Torkel

Vi kjøpte ny bolig som var under oppføring. Det kom ferdige vegger som ble satt opp på grunnmuren – visstnok produsert i utlandet. Hverken vi eller byggmesteren vet vel egentlig hva som var inne i disse veggene.

Første vinteren merket vi trekk på to av rommene på loftet. Disse brukes til soverom slik at det ikke var til så veldig stor plage – det var uansett ikke noe varme på.

På grunn av endring i familieforhold skulle det ene rommet brukes til barnerom. Vi opplevde kondens når varmen kom på, og er redd for at det kan utvikle seg til fukt og råteskader. For omtrent ett år siden fikk vi laget en rapport, der konklusjonen er at vindsperren ikke er skikkelig festet i husets hjørner.

Denne er nå sendt byggmester/selger som avviser kravet. Han mener det er reklamert for sent, selv om vi har en frist på 5 år for å melde mangler på nye hus.

Er vi for sent ute?

Ja, dere er sannsynligvis for sent ute. Det løper en 5-årsfrist for skjulte feil og mangler der byggmesteren må utbedre eller gi prisavslag.

Dette er en absolutt reklamasjonsfrist. Men det løper samtidig en relativ reklamasjonsfrist der forbrukeren etter bustadoppføringslovens § 30 må reklamere innen rimelig tid etter at mangelen er – eller burde vært oppdaget.

Hvis det ikke gis raskt beskjed har 5-årsfristen ingen selvstendig betydning. Den gjelder bare for forhold som naturlig ikke kunne avdekkes tidligere.I dette tilfellet skulle du ha reklamert ved første kuldeperiode.

Selv om du ikke vet hva dette skyldes må du si fra om symptomene – at det er trekk i boligen. Dette kalles en nøytral reklamasjon.

Deretter kan du engasjere fagfolk for å undersøke hva som er årsak til problemet. En slik rapport må imidlertid oversendes relativt raskt etter at den er ferdig.

Hvis du har vært klar over forholdet uten å gi beskjed, og først har oversendt rapporten ett år etter, er du for sent ute. Hvis forholdet avdekkes tidlig, kan byggmesteren gå på sin underleverandør og kreve at han bekoster skaden. Men slike garantier i entrepriseforhold løper gjerne ut lenge før denne 5-årsfristen.

Kanskje kunne byggmesteren hentet noe penger hos sin underleverandør, og lettere kommet deg i møte hvis du var reagerte raskere.

Du kan jo uansett ta en prat med han, men noe rettslig plikt til å ordne opp har han neppe.

Kontakt advokaten her.

Artikkeltags