- Vi er flinke til å trekke fram hvor dyrt og kaldt vi har det

Syt og klag. Kristin Krohn Devold mener det har vært en sytekultur i reiselivet. Her er hun i samtale med seniorkonsulent Kai Erik Brovoll i fylkeskommunen.Foto: Trude Landstad

Syt og klag. Kristin Krohn Devold mener det har vært en sytekultur i reiselivet. Her er hun i samtale med seniorkonsulent Kai Erik Brovoll i fylkeskommunen.Foto: Trude Landstad

Artikkelen er over 5 år gammel

Tar oppgjør med overivrige tilsyn.

DEL

Reiselivsdirektør Kristin Krohn Devold i NHO kritiserer de mange tilsynene for å være overivrige i tjenesten når de skal kontrollere blant annet serveringsbedrifter.

– Bedrifter som selger alkohol er ikke pr. definisjon useriøse. Næringen blir torpedert av tilsyn som måler sin suksess på hvor mange feil de kan finne, sier Krohn Devold.

Hun deltar på Norsk Opplevelseskonferanse i Bodø denne uken.

Småfeil

Ifølge Devold er mange i næringen oppgitt over manglende koordinering av de ulike tilsynene og en tendens til å henge seg opp i småfeil i stedet for å veilede og hjelpe.

Opplevelseskonferansen med rundt 250 deltakere er den åttende i rekken.

Kristin Krohn Devold har laget sine ti bud for å gjøre reiselivet til landets neste gullnæring, og mener den er kommet et langt stykke allerede.

Mindre syting

– Reiselivet er ofte blitt forbundet med syting. De små klager på de store, de store klager på de små, hotellnæringen klager på campingturismen osv. Det er noe typisk norsk over det. Litt sånn kos med misnøye. Vi er flinke til å trekke fram hvor dyrt og kaldt vi har det, sier reiselivsdirektøren, som altså mener at næringen er blitt mer offensiv og mindre klagete.

Krohn Devold mener det er alfa og omega at reiselivsnæringen klarer å utnytte den digitale revolusjonen.

– Det er på mobilen det skjer. Det du ikke finner på mobilen finnes ikke, sier hun.

Deleøkonomi

Hun trekker også fram den hurtigvoksende deleøkonomien. Det som startet som coachsurfing (gratis overnatting på en sofa) har vokst til leie av rom i et hus, lån av bil, sykler, taxideling osv.

– Deleøkonomien er kommet for å bli, enten den tradisjonelle reiselivsnæringen liker det eller ikke. Mange føler deleøkonomien veldig truende, men gjør den at det kommer dobbelt så mange gjester til et sted, må reiselivet finne ut hvordan alle disse kan bli ambassadører for opplevelsesbedriftene, sier Krohn Devold.

Den nye markedssjefen

Hun understreker hvor viktig det er at næringen har kompetent og fleksibel arbeidskraft som blir brukt rett.

– En moderne kunder kan selv ordne alt som er standardisert via mobilen slik at personellet brukes der det er viktigst, sier hun og legger til at vertskapet er den nye markedssjefen.

– Det holder ikke lenger å ikke vite navnet på fjellet kunden ser fra hotellrommet.

Artikkeltags