- Vaieren fór som et prosjektil i helikopteret

Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Et redningshelikopter fra 330-skvadronen i Bodø måtte klokken 09.45 nødlande på øya Støtt i Meløy i Nordland.

– De har fått problemer under en øvelse, litt nord for øya. Ti minutter senere foretar helikopteret en kontrollert nødlanding på Støtt, sier pressemedarbeider, Tove Kaspersen, hos Hovedredningssentralen i Nord-Norge til an.no.

Beredskapen ivaretas

Hovedredningssentralen opplyser at beredskapen i Nord-Norge ivaretas, selv om ett redningshelikopter er ute av drift.

Reservehelikoptret i Bodø fløy ned til havaristen, og fikk hentet over nødvendig utstyr. Mandag ettermiddag var det operativt. Mens det skjedde, var et Lynx-helikopter fra 337-skvadronen på Bardufoss i beredskap.

Firet ned mannskap

Kaspersen forteller at nødlandingen skyldes en operativ hendelse. Mannskapet på helikoptret er uskadd, og det er sendt ut et reservehelikopter for å hente dem.

Det var en vaier under nedheising av mannskap som var skyld i ulykken, som skjedde omlag ti nautiske mil fra Støtt.

– Ulykken skjedde i forbindelse med trening sammen med kystvaktfartøyet «Magnus Lagabøte». Det kan tyde på at ulykken skjedde i det man skulle heise ned personell til fartøyet, sier kommunikasjonssjef, Ivar Moen, ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) til an.no.

Har du bilder eller video? Tips oss! tips@an.no - 75 50 50 50 - MMS: antips til 2005

- Vaieren fór som et prosjektil

Ifølge Torgeir Bakken landet helikopteret greit på øya sør for Bodø. Det kom lavt inn før det landet på skoleplassen, ifølge ham.

Han snakket med mannskapet.

- Vaieren fór som et prosjektil i helikopteret. Mannskapet var ganske lettet. Det var flaks at det gikk så bra, sier Bakken til an.no.

Han har fått opplyst om at to rotorblad ble skadet.

Sikrer personell

Moen ønsker ikke å spekulere i hva som skal ha forårsaket ulykken. Han kan heller ikke si noe om omfanget av skadene på helikopteret.

– I fasen vi er i nå er det viktig for oss å sikre personell og materiell. Personale fra Bodø hovedflystasjon blir fraktet inn for å sikre helikopteret nå, sier Moen.

HRS opplyser at beredskapen i Nord-Norge ivaretas. Mandag ettermiddag hentes et Lynx-helikopter fra 337 skvadronen i Bardufoss. Det skjer mens reservehelikopteret blir klargjort.

Det skadde helikoperet vil trolig bli stående på øya inntil man får hentet det med et kjøretøy. Luftforsvaret er i gang med å nedsette en undersøkelseskommisjon.

– De vil prøve å finne årsaken til hendelsen. Når slike hendelser skjer, er det viktig for oss å ivareta personal som er har vært involvert, sier Luftforsvarets kommunikasjonssjef Stian Roen, til an.no mandag formiddag.

LES MER: DE HAR REDDET 36.500 MENNESKELIV

Undersøkelseskommisjon

Når an.no snakker med Roen ved 15.10-tiden mandag kan han ikke si noe mer om hvorfor redningshelikopteret måtte nødlande.

- Vi kan ikke si så mye om årsaken til hendelsen ennå. De som skal undersøke hendelsen vil finne svar på disse spørsmålene.

Roen sier at sjefen for Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) har nedsatt en undersøkelseskommisjon.

- Det er vanlig prosedyre ved slike hendelser som dette.

- Har det skjedd liknende uhell tidligere?

- Om det har skjedd akkurat denne typen uhell kjenner jeg ikke til på nåværende tidspunkt, og siden vi ikke kjenner årsaken enda så er det for tidlig å si noe om det.

Siden 1950-tallet har det vært fire Sea King-ulykker i Norge, ifølge Wikipedia:

  • 29. april 1977 ødela et fremmedobjekt haleroret på et redningshelikopter ved Håstein i Rogaland under en prøveflyging. Tre personer omkom.
  • 22. april 1982 kolliderte et redningshelikopter med en høyspentledning ved Sirdalsvannet i Vest-Agder under treningsflyging. Ingen omkom.
  • 10. november 1986 skjedde det samme ved Kristivatnet i Nordland, da et redningshelikopter kolliderte med en høyspentledning under treningsflyging. Én person omkom.
  • 2. april 1988 kolliderte et redningshelikopter med is under et ambulanseoppdrag ved Tyin i Oppland. Skadeomfanget er ukjent.

Artikkeltags