Svenskene jubler for ny tunnel

Skissene til den nye tunnelen gjenom Tjernfjellet. Nå blir det fortgang i planene.

Skissene til den nye tunnelen gjenom Tjernfjellet. Nå blir det fortgang i planene.

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

I september bevilget regjeringen 50 millioner kroner til oppstart av tunnel igjennom Tjernfjellet. Det omdiskuterte fjellpartiet i Saltdal får midler og grønt lys for anleggsstart allerede i 2015. Det går ikke upåaktet hen over grensa.

– Denne utbyggingen er kjempeviktig. Den utgjør fundamentet for å ha et utbytte på tvers av grensene. Det er veldig gledelig at den nå blir bygget, sier Arjeplogs kommunalråd, Britta Flinkfeld Jansson, til Piteå-Tidningen.

– En asiat reiser ikke til Arjeplog

Hun mener at en utbygging i dag er viktigere for både Norge og Sverige enn for 15 år siden.

– Nordområdene har blitt viktigere. Spesielt når det kommer til turisme. En asiat reiser ikke til Arjeplog kommune i Norbotten. For dem heter det snarere «Nordkalotten» eller» Nord-Sverige», poengterer Flinkfeld Jansson til avisa.

Kommunalråd i Arvidsjaur kommune, Lotta Åman, er også veldig fornøyd med utbyggingen.

Økt tursime

– Dette vil gi økt turisme. Tunnelen gir økt trafikk, og dermed også flere besøkende i vårt område. Jeg ser også et utviklingspotensial med å samordne transport og kollektivtrafikk.

Uttalelsene kommer etter at en konferanse har samlet fire norske og fem svenske i Arjeplog denne uken.

– Den farlige veien over Tjernfjellet er en flaskehals, og et hinder for utviklingen og utbytte av varehandel, tjenester, arbeidskraft og turisme. Tjernfjellet er en utrolig viktig grenseforbindelse, og vi ser fram mot ferdigstillelse av tunnelen i 2018, forklarte Ingelin Noresjø, som er prosjektleder for samferdsel i Salten regionråd til avisa.

400 millioner kroner

Utbyggingen av tunnelen i Tjernfjellet vil koste rundt 400 millioner kroner. Fra før av er det satt av 50 millioner DA-midler til prosjektet.

Fjellmassene som hentes ut av fjellet er tiltenkt som fyllmasse på veistrekningen mellom Borkamo og Sørelva, som skal utbedres parallelt med tunnelutbyggingen.

– Jeg var klar over at det ville komme midler, men spenningen var til hvilke prosjekter, sa Ingelin Noresjø til Avisa Nordland da pengedrysset ble offentliggjort i september.

Artikkeltags