Den estiske sjåføren fikk kjøreforbud i Junkerdalen lørdag, men natt til søndag valgte han å prøve seg på et rømningsforsøk.

Sjåførens dekk var så dårlige at han ikke kom seg opp på Tjernfjellet fra Junkerdal.

- Jeg kan bekrefte at vi har tatt skiltene til et vogntog i Junkerdal. Dette er rett og slett livsfarlig kjøring, sier operasjonsleder i Salten politidistrikt Øystein Røsnes.

Livsfarlig

Operasjonsleder i Salten politidistrikt Øystein Røsnes kan bekrefte overfor AN at sjåføren vil bli bøtelagt for forholdet og for å bryte bruksforbudet, men at får skiltene sine tilbake når nye godkjente dekk er montert på vogntoget.

- Det er nedlagt bruksforbud med hjemmel i veitrafikkloven inntil dekkene er skiftet, sier Røsnes.

- Ved at vi agerer strengt på dette, gjør at de involverte utenlandske selskapene tar trafikksikkerhet på alvor, sier Røsnes

Og i dette ligger det også at dersom politiet kommer over last som er bedervet spiller det ingen rolle.

- Vi ser personene bak hendelsene, men trafikksikkerheten kommer først, sier Røsnes

-Sjefen min sa kjør

Da AN spurte den estlandske sjåføren om hvorfor han kjørte fra tollstasjonen i Junkerdal på nattestid selv om han hadde fått kjøreforbud var svaret kort.

- Sjefen min sa at jeg skulle.

Han fortalte videre at han ville miste jobben om han ikke leverte varene i Bodø til rett tid.

- Jeg har familie hjemme og en sønn på to år. De har ikke penger. Jeg må gjøre som sjefen min sier, sa sjåføren.

AN fikk ikke navnet på firmaet som denne sjåføren jobber for og har ikke mulighet til å kontakte sjefen hans.

- Jeg ønsker ikke å si hvem sjefen min er, det er farlig for meg, sier sjåføren.

Helt vanlig

Forbundsleder i Norsk transportforbund, Roger Hansen kan fortelle at dette er et helt vanlig problem.

- Vi vet med sikkerhet at disse sjåførene blir presset. Enten av arbeidsgiveren sin i hjemlandet, eller av oppdragsgivere som de kjører for.

- Blir de presset av Norske oppdragsgivere?

- Ja, jeg vet om tilfeller hvor utenlandske sjåfører har blitt presset til å kjøre på tross av trafikksikkerheten av norske oppdragsgivere, sier Hansen.

Han har mange ganger opplevd at sjåfører ender opp med å bli tatt i Norge.

- De har ikke penger eller utstyr, og kommer hjem og mister jobben. Jeg vet om mange stygge tilfeller, sier han.

Han begriper ikke at myndighetene fysisk fratar sjåførene muligheten til å kjøre videre etter at de har fått kjøreforbud.

- Man kunne skrudd av et dekk, låst kjøretøyet fast eller gjort noe annet for å forhindre at de kjører videre på tynnslitte sommerdekk på norsk vinterføre, mener forbundslederen i Norsk transportarbeiderforbund.