587 avganger innstilt søndag – SAS avviser alle krav om erstatning

STAND BY: SAS har satt mange av sine fly på bakken etter at pilotene har gått ut i streik. Flyene er parkert på Gardermoen.

STAND BY: SAS har satt mange av sine fly på bakken etter at pilotene har gått ut i streik. Flyene er parkert på Gardermoen. Foto:

Av

64.000 passasjerer rammes søndag når 587 nye SAS-avganger innstilles i Skandinavia søndag. Men SAS-direktøren mener streiken er utenfor selskapets kontroll og sier de reisende ikke får noen erstatning.

DEL

Lørdag ble 329 SAS-flygninger kansellert, noe som rammet nesten 34.000 passasjerer. Søndag gjelder det 587 avganger og 64.000 passasjerer.

– Vi beklager på det sterkeste å måtte meddele at våre kunder blir rammet av den pågående pilotstreiken som har ledet til forsinkelser og innstilte fly. På grunn av den pågående konflikten innstilles nå ytterligere avganger søndag, skriver SAS i en pressemelding.

– Gjør alt for å hjelpe

Videre skriver de at de gjør alt de kan for å hjelpe sine reisende.

«SAS jobber nå etter en løsning så kjapt som mulig for å minimere at mange kunder påvirkes», heter det.

Fredag var 673 avganger innstilt, lørdag er det meldt om 329 avganger som er innstilt.

Det var i 06-tida fredag morgen at rundt 1.500 SAS-piloter gikk ut i streik etter at meklingen med NHO Luftfart brøt sammen. Siden den gang har SAS og pilotforeningen jobbet for å komme til enighet, men enn så enge har de ikke blitt enige om en avtale.

Store kostnader

I stedet for permittering er kabinpersonale og bakkepersonale satt inn for å veilede og hjelpe de mange ventende på flyplassene.

Danske Sydbank har regnet ut at kostnaden for streiken for SAS ligger på mellom 54 og 73 millioner norske kroner per dag.

545 av de streikende pilotene er ansatt i Norge.

Avviser krav

Ifølge flysmart24.no avviser SAS alle krav om erstatning fra reisende, fordi de mener streiken er utenfor flyselskapets kontroll.

– Passasjerer er ikke berettiget til kompensasjon dersom forsinkelsen eller kanselleringen skyldtes streik da dette er å betrakte som en ekstraordinær omstendighet utenfor flyselskapets faktiske kontroll, sier SAS-direktør for samfunnskontakt, Ove Myrold, til nettstedet.

Landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson, er uenig.

– Hvis en passasjer blir rammet, anbefaler vi å be om ombooking. Dersom ombooking resulterer i at man blir forsinket i mer enn tre timer til sluttdestinasjon, vil man kunne søke om erstatning fra selskapet, uttalte han til NTB fredag.

(NTB)

Artikkeltags