Russeslakt: - Hvem syns at dette er humor

SKIVEBOM: Dette er noen av bildene som redaktør Berit Strøyer Aalborg i avisen Vårt Land mener bli feil.

SKIVEBOM: Dette er noen av bildene som redaktør Berit Strøyer Aalborg i avisen Vårt Land mener bli feil.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Nå vurderer selskapet å fjerne russemerket.

(Nettavisen:) Russeservice blir møtt med krass kritikk for bildene de bruker i sin markedsføring. Redaktør Berit Strøyer Aalborg i avisen Vårt Land mener katalogene er spekulative.

«Et av dem er en tegning/klistremerke av en høne med kvinnebryster som blir tatt bakfra. Hvem synes egentlig at dette er humor», spør redaktøren på Facebook.

Hun har lagt ut fem bilder på Facebook som hun reagerer på. Overfor Nettavisen utdyper Aalborg kritikken.

– Jeg synes Russeservice driver med en seksualisering og objektivering av kvinner som ikke er bra. Det har vært mye fokus på voldtekter i russemiljøene, og selskapet er ikke seg sitt ansvar bevisst. Det er kvinnesynet jeg reagerer på, understreker hun.

– Gjør narr av klisjeer

Redaktør mener det påligger Russeservice et særlig ansvar fordi de henvender seg til ungdom.

– Det er ingen av guttene som er fremstilt på samme måte som jentene, påpeker hun.

Aalborg etterlyser nå en mer lik fremstilling av gutter og jenter.

– Det er ikke greit at selskapet viser bilder av en voldtektsscene der en gutt tar en høne med kvinnebryster bakfra. Selskapet bruker klisjeer og prøver å gjøre narr av det. Det kan hende de synes det er morsomt, men det synes ikke jeg. De bør skjerpe seg, sier hun.

Vurderer å fjerne merket

Russeservice forteller at de har et stort spekter på uttrykk av sine nærmere 1000 forskjellige strykemerker.

– Fra tid til annen kommer det kritikk, og vi evaluerer fortløpende merkene om det har kommet kritikk. Nevnte merke det her stilles spørsmål om har vært med i mange år og det har aldri kommet klage på dette merket, sier daglig leder Ole Jørgen Smedsrud i Russeserice til Nettavisen.

– Vi ønsker ikke å støte noen grupper, og vil nå vurdere å ta bort dette merket, fortsetter han.

Selskapet vil ta oppfordringen fra redaktøren med ønske om mer balanse mellom gutter og jenter, og vil nå lage nye merker hvor det er jentene som tar kontrollen.

– Vi mener vi er vårt ansvar bevisst når det gjelder å bevisstgjøre ungdommen for å unngå voldtekter, sier Smedsrud.

Han forteller at Russeservice samarbeider med Amnesty og aksjonen «Nei er Nei».

– Vi deler ut gratis 30.000 strykemerker til all russ om dette temaet, fortsetter han.

Artikkeltags