Mange blir oppringt av telefonselgere selv om de har reservert seg, og telefonsalg topper klagestatistikken hos Forbrukertilsynet.
Fra 1. januar er reglene for telefonsalg strammet inn.
– Med de nye endringene får den enkelte forbruker et styrket vern mot uønsket telefonsalg. Endringene bidrar også til at Forbrukertilsynet effektivt kan forfølge klagesaker, sier forbrukerminister Solveig Horne (FrP) i en pressemelding.
LES OGSÅ: Når rakettene smeller, trer mange små og store endringer i gang
Blant endringene er:
- Det blir forbudt å bruke skjult nummer ved telefonsalg. Næringsdrivende og frivillige organisasjoner må registrere telefonnummer som brukes til telefonsalg, slik at dette blir søkbart i nummeropplysningstjenesten. Dette gjør det enklere for forbrukeren å identifisere hvem som har ringt og dermed reservere seg. Samtidig blir det enklere for Forbrukertilsynet å forfølge klagesaker.
- Det innføres forbud mot at én næringsdrivende innhenter samtykke til telefonsalg på vegne av flere ulike næringsdrivende samtidig, for eksempel når forbrukere deltar i en konkurranse eller undersøkelse på internett. Samtykke må gis spesifikt for hver enkelt næringsdrivende om gangen.