Gå til sidens hovedinnhold

Kjempesmell for hagegiganten

Artikkelen er over 3 år gammel

Priskampanjer og en hard vinter kostet Plantasjen dyrt. Det ble blodrødt for den grønne kjeden i årets tre første måneder.

Plante- og hageutstyrskjeden Plantasjen, som har 77 butikker i Norge, sliter tungt.

I årets tre første måneder tapte selskaper 205 millioner kroner på driften, justert for avskrivninger. Det er en forverring fra et tap på 144 millioner kroner i samme kvartal i 2017, ifølge rapporten til Plantasjens eiere, investeringsfondet Ratos.

Kald vår

Grunnen til den elendige resultatet er «lavere salg og fortsatte priskampanjer for å drive trafikk til butikkene». Sagt med andre ord må Plantasjen selge produktene sine stadig billigere for å få kunder inn i butikkene.

Plantasjen kan riktignok vise til en omsetnigsøkning i år, fra 501 millioner kroner i første kvartal 2017 til 557 millioner i første kvartal 2018. Dette skyldes imidlertid at Plantasjen i mellomtiden har overtatt kjeden SABA.

Taper store penger

Justerer man for dette, har Plantasjen en nedgang i salget.

«Salgsutviklingen i sammenliknbare utsalg var negativ og påvirkes av en kald mars med svak salg av utendørsplanter», skriver selskapet.

Plantasjen har en netgativ EBITA-margin på skyhøye 37 prosent, noe som betyr at for hver krone selskapet får inn, taper ved 37 øre på driften.

Plantasjen er  Nordens største plantekjeder, med 120 butikker i Norge, Sverige og Finland. De har hovedkontor i Norge, men ble kjøpt opp av svenske Ratos i 2016.

Kommentarer til denne saken