Ny "el-bil" fra Rognan-bedrift

Artikkelen er over 13 år gammel

Italienerne brukte tre år, men klarte ikke å levere varene. Da gjorde like godt Hepro jobben selv og skapte en ny el-bil "light".

DEL

– Vi er stolt over hva vi har fått til. I forhold til det som er på markedet i dag framstår kabinen som en liten revolusjon både når det gjelder komfort og kvalitet, sier administrerende direktør Trond Tidemann og driftsdirektør Bård Håvard Hemminghytt.

Ventet. – Utviklingen av den nye el-bilen skulle gjøres i Italia. Men vi opplevde italienerne som en vanskelig samarbeidspartner. Vi tok derfor prosjektet hjem til Norge og knyttet til oss Fredrik Thorsteinsen på design, andre underleverandører og fikk til et samarbeid med vår nabo Vev-Al-Plast, som har levert alt av plast til "bilen".

– I løpet av fem-seks måneder var prototypen klar. Før 20. juni skal vi ha produsert deksel og deler til 100 "el-biler", sier Hemminghytt.

Hepro er et norsk industrieventyr. På Rognan. Bedriften utvikler, produserer og selger hjelpemidler for bevegelseshemmede gjennom et landsdekkende salgsapparat. De fleste produktene eksporteres til utlandet. Av en omsetning på 73 millioner i fjor, utgjorde eksporten 10 prosent. Det er en dobling i løpet av to-tre år.

Forventninger. – Vi har store forventninger til den nye kabinen. Både i Norge og utlandet. Den er utvilsomt det største løftet vi har gjort på et enkeltprodukt, men den er en del av en større designendring på mange av våre produkter.

– Vi har også vært igjennom en egen ansiktsløftning med ny logo og profil. Skal vi klare å krige mot de store i markedet så må vi ha et bevisst forhold til bygging av merkevaren Hepro og ikke minst satse på design både i markedsføring og på produktene. Vi har derfor knyttet til oss Fredrik Thorsteinsen, som er en av landets fremste møbeldesignere. Hvorfor skal ikke produktene til bevegelseshemmede være flotte å se på. Vi ønsker å være innovativ ikke bare på funksjonalitet, men også design. Derfor har vi re-designet både arbeidsstolen og løftestolen. Flere produkter kommer etter, sier Tidemann.

Markedsleder. Hepro med sine 40 ansatte er markedsleder i Norge på arbeidsstolen, som har hele 32 modeller. Alt fra enkle til meget avanserte modeller.

– Skal vi videreutvikle oss er vi nødt til å hente impulser utenfra. Vi har hatt god hjelp hos AN Design i å bygge en profil for hele bedriften. Nå er vi langt bedre kommuniserbar. Før når vi sendte et produkt fra oss gikk det i en grå eske, nå står det utenpå esken hvem vi er og hvor varen kommer fra. Dette har vi en felles forståelse for i hele organisasjonen. Og vi er sikker på at det vil gi mersalg. I år budsjetterer vi med en omsetning på 80 millioner kroner.

Tidemann og Hemminghytt mener at en viktig kompetanse er å vite når man skal hente kompetanse utenfra.

– Vi er flink, men ikke flink nok til å videreutvikle bedriften. Fordi teknologien er i en enorm utvikling. Vi er for små til å ha en utviklingsavdeling, men vi kan knytte til oss andre for å skape tidsriktige produkter, sier de to.

Artikkeltags