Nå blir det plass til færre biler

MS «Nordkapp» skal bygges om til redusert lastekapasitet og 15 bilplasser. Foto: Knut Johansen

MS «Nordkapp» skal bygges om til redusert lastekapasitet og 15 bilplasser. Foto: Knut Johansen Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel
DEL

Seks hurtigruteskip må bygges om i høst og vinter, og det betyr mindre lasterom og at bilkapasiteten senkes fra 35 til 15 biler pr. skip.

Ombyggingen fører til at lasterommene blir mindre, og 120 bilplasser forsvinner samlet på de seks skipene, bekrefter kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten, Stein Lillebo, til Lofotposten.

Selve ombyggingen på båtene har allerede startet, og fortsetter ut første kvartal neste år.

"Kong Harald" først

Rederiet har startet med det første skipet i september, som er MS «Kong Harald», og vil ta de øvrige fem fortløpende utover høsten og i første kvartal 2014.

Hurtigruteskipene MS «Polarlys» og MS «Richard With» tas i oktober, og MS «Nordkapp» og MS «Nordlys» i februar, og MS «Vesterålen» til slutt, sier Lillebo til Lofotposten.

– Det er ikke snakk om at Hurtigruten bryter konsesjonsbetingelsene når de må redusere kraftig på antall bilplasser om bord i de seks berørte skipene, sier Lillebo.

Nye krav

– Hvorfor har myndighetene satt nye krav som fører til en slik ombygging, senioringeniør Torgeir Bjørntvedt i Sjøfartsdirektoratet?

– Bakgrunnen for dette som nå skjer er nye krav internasjonalt som omfatter såkalte RoRo-skip som også fører mer enn 400 personer.

– Estonia-forliset i Østersjøen 28. september 1994 utløste nemlig nye sikkerhetskrav, som etter hvert også er gjort gjeldende i innenriks fart via EU krav, avslutter senioringeniør Torgeir Bjørntvedt.

Unngår store kostnader

Etter det Lofotposten kjenner til ville de nye reglene slå brutalt ut ved at rederiet måtte ha bygget om skipene med fire nye skott dersom de fortsatt skulle kunne seile med mer enn 400 personer om bord, inklusive mannskap og passasjerer.

For å unngå å måtte ta store kostnader ved å oppfylle de nye fysiske kravene, eller å måtte senke passasjerkapasiteten betydelig, gjør rederiet om på lastekapasitet og bilplasser for å komme unna RoRo-definisjonen. Det betyr at rederiet kan opprettholde passasjerantallet i de seks skipene uten å måtte bygge nye vanntette skott, noe som ville vært både en stor økonomisk og fysisk operasjon å gjennomføre for rederiet Hurtigruten ASA.

Artikkeltags