Mistet kontrollen over høyderoret

Artikkelen er over 14 år gammel

Pilotene mistet kontrollen over høyderoret da lynet slo ned i flyet. Likevel klarte de å lande flyet i Bodø uten at liv gikk tapt.

DEL



Alle fire som var ombord berget livet da flyet fra Kato Air krasjlandet i Bodø klokka 09.09 i dag. Det brutale møtet med bakken skjedde etter at lynet slo ned i flyet og pilotene mistet kontrollen over høyderoret da flyet befant seg i 6000 fots høyde.

Pilotene sendte ut mayday-varsel på grunn av lynnedslaget klokka 08.52. Seks minutter senere, klokka 08.58, måtte de avbryte det første forsøket på å lande flyet i Bodø. Klokka 09.09 gjorde pilotene et nytt forsøk. Denne gangen gikk flyet i bakken med et brak.

Da var redningsmannskaper allerede varslet om flyets problemer, og bare 3-4 minutter etter krasjlandingen var alle fire som var ombord ute av vraket. Tre av dem forlot flyet selv, mens kapteinen måtte hentes ut.

Brudd i ryggen.

Kapteinen i 40-årene har pådratt seg to brudd i ryggen. Styrmannen i 30-årene og de to pasasjerene på 31 og 42 år skal kun ha pådratt seg lettere sår og kuttskader. Det opplyser avdelingsoverlege Torbjørn H. Sørbye ved kirurgisk avdeling på Nordlandssykehuset Bodø til Avisa Nordland.

Han mener at kapteinen ikke vil få varige men etter ulykken, men at han må belage seg på et lengre opphold på sykehus. De tre andre vil trolig bli utskrevet i løpet av morgendagen.

Katastrofealarm.

Flyet, et Dornier 228 , fra Kato Air kom fra Røst og skulle lande i Bodø. Da pilotene sendte ut mayday-melding, ble da slått full katastrofealarm ved Bodø lufthavn. Alle tilgjengelige ambulanser ble også sendt til flyplassen.

Få minutter senere krasjlandet flyet. Det begynte ikke å brenne etter krasjlandingen, men flyet har godt synlige skader. Flykroppen har fått en knekk foran vingene. Propellene er kraftig bøyd, og et hjul er revet av.

Flyet ble etter krasjlandingen sikret i påvente av at flyhavarikommisjonen skal begynne sitt arbeid med å kartlegge årsaken til ulykken.

Noe av det første kommisjonen vil finne ut, er at det samme flyet har vært involvert i tre alvorlige hendelser i løpet av tre år.

Kom lavt inn.

Det var flere øyenvitner til den dramatiske hendelsen i dag.

– Flyet krasjet da det forsøkte å lande for andre gang, sier Johan Johnsen som jobber i en bedrift som ligger kloss inntil flystripa.

– Første gang prøvde flyet å landet et stykke inn på rullebanen. Det sneide bakken og så satte det full fart oppover igjen. Like etterpå kom flyet inn på nytt, veldig lavt. Det gikk opp og ned i krappe bevegelser. Det så meget stygt ut, forteller Johnsen til Avisa Nordland.

Like etter at flyet hadde kommet inn over rullebanen fra øst, satte det ifølge øyenvitnet rett ned på rullebanen.

– Det skled ikke så langt før det ble liggende helt stille. Jeg hørte ikke en eneste lyd og det var ikke tegn til gnister eller eller flammer, sier Johnsen.

Normalt på Røst.

Flyet tok av fra Røst lufthavn klokka 08.23, åtte minutter etter rutetiden.

- Alt forløp normalt her på Røst ved avgang. Vi har hatt 40 knop i kastene, men været var aldri sånn at det var aktuelt å stoppe avgangen, sier Perry Pettersen ved kontrolltårnet på Røst lufthavn til Avisa Nordland.

Han hadde ikke mer kontakt med flyet etter at det forlot Røst.

Det har vært dårlig vær med sterk vind, lyn, torden og mye nedbør i Bodø-området i natt og i morgentimene i dag.

Flyplassen stengt.

All flytrafikk ved Bodø lufthavn ble innstilt etter ulykken. Utgående fly ble kansellert, mens innkommende fly ble omdirigert til andre flyplasser.

Bodø lufthavn ble åpnet for normal trafikk igjen klokka 13.

Kato Air er foreløpig sparsommelig med kommentarer etter ulykken.

- Vi vet at flyet har krasjlandet i Bodø og at det etter forholdene står bra til med alle som var ombord. Omstendighetene tatt i betraktning er vi glad for at skadene ikke ble større, sier daglig leder Ørjan Nyborg til Avisa Nordland.

Kato Air har 30 ansatte og har sin base på Harstad/Narvik lufthavn Evenes. Flyselskapet begynte å fly Bodø - Røst 1. april i år.

Avisa Nordland kommer tilbake med flere opplysninger.


Artikkeltags