– Må ha nybygg

Bygge. Pål Martin Arntzen i DNB Eiendom mener at det må nybygg til for ta unna etterspørselen i Bodø-markedet. Foto: Tom Melby

Bygge. Pål Martin Arntzen i DNB Eiendom mener at det må nybygg til for ta unna etterspørselen i Bodø-markedet. Foto: Tom Melby

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Bodø er avhengig av nybygg for å tilfredsstille etterspørselen i boligmarkedet.

DEL

Ifølge statistikker som DNB-eiendom har satt sammen, så hadde Bodø en prisvekst på 8 prosent i 2013, sammenlignet med året før.

– Årsaken er nok at det fortsatt er større etterspørsel enn tilbud i markedet og det har lett for å bringe prisene oppover i budrundene, sier Pål Martin Arntzen i DNB eiendom.

Prisvekst. Prisveksten er noe høyere enn hva som ble anslått ved inngangen til 2013. Da så eiendomsmeglerne for seg en prisvekst på 6–7 prosent.

Høyest prisvekst var det for eneboliger. I 2013 var prisstigningen på 9,5 prosent. Men en rekord er det ikke. – Det er langt under den økningen vi opplevde fra 2005 til 2007 hvor markedet var på sitt heteste, og vi hadde budrunder hvor prisene endte fra en halv million til en million over prisantydning, sier Arntzen. Ifølge ham må det mer nybygg til for å tilfredsstille etterspørselen i markedet. – De som sitter på eneboliger i dag, og vil inn i en leilighet er avhengig av at det er leiligheter på markedet. Og også de som ønsker å etablere seg er avhengig av at det er boliger på markedet. For at den runddansen skal gå rundt, er vi avhengig av at det tilføres nye boliger.

Utvikling. Utviklingen av totalmarkedet og hvordan psykologien kommer til å spille inn i den kommende perioden blir spennende.

For leser man riksmedia kan man få et inntrykk av at boligmarkedet nærmer seg en kollaps, men det ekspertene egentlig snakker om nedover i saken er en utflating i markedet. Ifølge Arntzen er Bodø litt på siden av markedet i resten av landet. Og han får støtte av Hege Hafnor, daglig leder i Eie Eiendomsmegling i Bodø. – For vår del har vi hatt en jevn etterspørsel etter eiendom, og vi ser ingen faktorer som skulle tilsi at vi skulle gå på en smell, sier hun. Også Hafnor mener at psykologien i markedet har mye å si. – Markedet blir påvirket av det media skriver. Og hvis man skriver at prisene kan rase, har det en tendens til å bli en selvoppfyllende profeti, sier hun.

God pris- vekst i 2013.

Artikkeltags