Starfighteren tok av for første gang på 33 år

Her er Starfighteren kommet trygt på bakken igjen. Testpilot Eskil Amdal får gratulasjoner og takk avildsjelene som siden 2009 har jobbet målrettet fram mot denne dagen.

Her er Starfighteren kommet trygt på bakken igjen. Testpilot Eskil Amdal får gratulasjoner og takk avildsjelene som siden 2009 har jobbet målrettet fram mot denne dagen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

- Det var helt fantastisk! Og det var en stor ære å få fly dette flyet, sa testpilot Eskil Amdal etter at han klokka 18.05 fikk den legendariske Starfighteren trygt på bakken.

Det var første gang på 33 år at en Starfighter skulle opp i lufta over Norge. Ildsjelene i Bodø har jobbet målrettet siden 2009 for få denne viktigste maskinen fra den kalde krigen opp i lufta igjen.

Og nettopp den kalde krigen rakk testpiloten å gjøre seg noen tanker om mens han var i lufta over Bodø onsdag ettermiddag.

– Jeg fikk en liten følelse av hvordan det kan ha vært å være pilot under den kalde krigen.

– Hvordan gikk flyturen?

– Stort sett greit. Det var noen småting som vi må se nærmere på i etterkant, men det vil jeg ikke gå nærmere inn på nå.

Spennende minutter

Det var spennende minutter da Starfighteren skulle opp i lufta med anslått tidspunkt 17. 15 onsdag.

Oppdatert klokka 17.15. Flyet står nå og venter på å få klarsignal til ta plass inne på selve rullebanen. F-16-flyet som skal eskortere Starfighteren er nå på plass. De står nå side om side like utenfor rullebanen.

Klokka 17.22: Starfighteren står nå klar på rullebanen.

Klokka 17.24: F-16-flyet har tatt av. Starfighteren står fortsatt på rullebanen.

Klokka 17.25: Starfighteren er i lufta. Lyden kan høres over store deler av Bodø.

    Starfighteren i lufta i 2016.

    Lang historie

    Starfighterens Venner ble dannet i 2003 og har siden jobbet for å kunne ivareta historien om det legendariske jagerflyet.

    Totalt var det 45 Starfightere som i løpet av perioden 1963–1983 hadde base i Bodø.

    To av flyene er fortsatt igjen her. Siden 2009 har Starfighterens Venner jobbet målrettet inne på Bodø hovedflystasjon mot å få den ene av de to maskinene på vingene igjen.

    Nå skal det skje

    I dag skulle det altså skje.

    Eskil Amdal, flyets testpilot, opplyser at de letter klokka 17.15.

    Klokka 17.25 onsdg tok Starfighteren av fra Bodø lufthavn. Det er det 33 år siden sist et slikt fly har gjort i Europa.

    Klokka 17.25 onsdg tok Starfighteren av fra Bodø lufthavn. Det er det 33 år siden sist et slikt fly har gjort i Europa. Foto:

    Flyet letter fra øst og flyr mot vest, opplyser testpiloten til ANs journalist på stedet.

    Etter å ha foretatt en siste sjekk på flyet, ga testpilot Eskil Amdal flyet en god klem.

    Klokka 16.45 melder ANs reporter på stedet at testpiloten er på plass inne i flyet.

    Under flygingen skal Starfighteren ha følge av en F-16.

    Flyet har tanket opp og brannpersonell er på stedet.

    LES MER: De skal få «Vestfjordoksen» til å brøle over Bodø igjen (NB: Krever innlogging)

    Hele dagen har gått med på å vente på å få tillatelse fra Luftfartstilsynet, og det har man nå fått.

    45 Starfightere i Bodø

    Totalt var det 45 Starfightere som i løpet av perioden 1963–1983 hadde base i Bodø.

    To av flyene er fortsatt igjen her. Siden 2009 har Starfighterens Venner jobbet målrettet inne på Bodø hovedflystasjon mot å få den ene av de to maskinene på vingene igjen.

    Men historien strekker seg tilbake til 2003.

    – Den sto på flymuseet. Da var det ingen som visste hvem som egentlig eide den, sa Helge Andreassen da AN besøkte han og resten av dugnadsgjengen i mai i år.

      Starfighter takser på Bodø hovedflystasjon

      Veien til å få overta flyet var kronglete og lang. Ettersom det er produsert i USA, måtte amerikanske myndigheter godkjenne overdragelsen. Det alene tok to år.

      Etter det startet jobben med å få det registrert som sivilt fly i Norge. Og deretter med å få det i fullgod stand og godkjent for flyging.

      Det er både tidkrevende og kostbart.

      – For eksempel har vi fått utført modifisering av utskytingssetene. De har vært to ganger på service i England. Det alene har kostet mellom sju og åtte hundre tusen, sa Helge Andreassen.

      Artikkeltags