Kjerringa mot strømmen

Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Kathrine Haugen bestemte seg for å lage film nesten uten penger. Og klarte det.

DEL

Nå er hun i gang med nok en film fra Helgeland, gjør research til sin første spillefilm for voksne, og fikk i går støtte fra Norsk filminstitutt til et manus hun jobber med.

Å være nominert til Årets nordlending gjør henne veldig glad, men hun har lurt litt på om det er fortjent.

- Jeg har bare gjort en jobb, det føles ikke så ekstraordinært.

Men det å lage spillefilm fra Sør-Helgeland, nesten uten penger, er ganske ekstraordinært.

Ny film

26. august hadde ungdomsfilmen «Til siste hunder» premiere. Noen måneder etterpå har 28.000 sett den på kino. Den vant barnefilmjuryens pris under filmfestivalen i Lübeck, og Kathrine Haugen er snart ferdig med spillefilm nummer to fra Helgeland, «Skvis». Som manusforfatter har hun blant annet skrevet Kalle og Molo, første sesong av Himmelblå og Amuletten. I spillefilmen «Til siste hinder» sto hun for manus og var produsent. I «Skvis» sitter hun i tillegg i registolen.

Foreldrepermisjon

Hun startet med filmutdanning i 1991, og har siden jobbet med og studert faget.

- Himmelblå var en slags svenneprøve. Etterpå sto valget mellom å fortsette å skrive og gi det fra meg, eller å ta kontroll over hele prosessen selv. Jeg fikk tvillinger på denne tiden, og permisjonen ga meg en økonomisk mulighet til å starte. Manuset ble skrevet mens de sov, sier hun. Drivkraften var å lage film nordfra med lokale jenter.

- Det er så mange talentfulle ungdommer her som aldri får mulighet til å være med siden de fleste produksjonene er sørpå. Jeg ville gi dem en sjanse.

God hjelp

Filmkompetansen og nettverket hadde hun på plass. Det forretningsmessige har hun tilegnet seg underveis.

- Jeg har fått veldig god hjelp og støtte fra Brynjar Forbergskog. Da jeg kom inn på kontoret hans, sa han med en gang at han ville jeg skulle lykkes. Det har hatt avgjørende betydning, og jeg er evig takknemlig. Han har i tillegg gitt råd og fulgt opp hele prosessen, sier Haugen.

Torghattendirektør Forbergskog var den første som investerte i filmen. Det gjorde resten av finansieringen lettere. Ved produksjonsstart hadde de en million kroner å begynne med. Totalbudsjettet endte på 5,5 millioner kroner. At det er få kvinner i norsk film skremte ikke Kathrine Haugen.

- Jeg fant ingenting som stoppet meg fra å sette i gang. Jeg fant styrke i å være nordnorsk da. Jeg la bare breisida til og tenkte faen heller!

Artikkeltags