Kalervo (77) har deltatt i 853 billøp

Superveteran. Finske Kalervo Westerlund har i sitt 77 år lange liv kjørt 853 billøp, hvor han har vunnet rundt 400 av dem. I år kjørte han sammen med Vesa Karhusaari (fra venstre) som ble kartleser for første gang.

Superveteran. Finske Kalervo Westerlund har i sitt 77 år lange liv kjørt 853 billøp, hvor han har vunnet rundt 400 av dem. I år kjørte han sammen med Vesa Karhusaari (fra venstre) som ble kartleser for første gang.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Kalervo Westerlund (77) har deltatt i 853 billøp. Det 854. ble kjørt i Bodø. anBil tok opp konkurransen.

Da det på 50-tallet ble rally-stopp i Norge måtte de interesserte finne på en annen løsning for konkurransekjøring.

Det var da økonomiløpet kom til, som de nå også kaller NEZ (Nord-Europeisk Zone cup). Det går ut på å kjøre en gitt distanse på gitt tid, billigst mulig. I år var det KNA Bodø sin tur til å arrangere.

Fredag 6. juni klokken 19.00 startet første bil. 19:00. Siste bil rullet over mållinja 04.00.

853 løp

I løpet av sitt 77 år lange liv har finske Kalervo Westerlund deltatt i hele 853 billøp. Westerlund har kjørt siden 1964 og har vært innom flere ulike former som økonomiløp, orientering- og presisjonskjøring i tillegg til Formel-K. I løpet av 50 år har han vunnet mellom rundt 400 løp av 853 totalt.

– Jeg blir aldri lei av å kjøre billøp. Det er en flott utfordring både for seg selv og for kartleser. I tillegg er det spesielt å kjøre løp med helt normale bruksbiler framfor spesialbygde biler som er egnet til rally og andre billøp, forteller Westerlund. I år deltok Westerlund og Karhusaari i samme bil for første gang.

Vanligvis er de begge sjåfør i hver sine biler med egne kartlesere, men ikke denne gangen.

– Det blir nok aldri noen kartleser av meg, smiler Westerlund.

– Westerlund er så proff i det han gjør bak rattet, så min jobb ble svært enkel, legger Karhusaari til.

Lang vei fram

Teamet fra Tyskland hadde en riktig lang kjøretur foran seg for å nå fram til Bodø før startskuddet gikk av. 340 mil nærmere bestemt.

– Vi startet lørdag 31. mai og ankom Bodø torsdag 5. juni. På veien plukket vi opp to team i Danmark som vi kjørte sammen med, forteller Joachim Rümmler fra Tyskland, som kjørte sammen med Ulf Hachenberger.

Tyskerne hadde aldri vært innenfor Norges grenser før økonomiløpet serverte anledningen. For Ulrik Hejl fra Danmark var det åttende gang han stilte til start i Bodø.

– Siden tyskerne aldri hadde vært i Norge før, arrangerte jeg en skikkelig sightseeingtur i samme slengen, slik at vi alle kunne beundre Norges vakre landskap, forteller Hejl. I løpet av de årene som har gått mellom forrige besøk i Bodø har det skjedd mange forandringer.

– Det er deilig å komme tilbake hit. Nå føler jeg meg virkelig hjemme, smiler Hejl.

– Bodøfolket er så gjestfrie, og det er så hyggelig, legger han til. Hard konkurranse. anBil prøvde seg på økonomikjøring på halve løypa. Vi kjørte pluginhybriden Opel Ampera fra OP Fure Bodø.

Ved løpets start får en utlevert en kjøreordre som skal følges til punkt og prikke, noe som er kartleserens jobb. På denne står det starttider og hvilket tidspunkt en skal være på neste post. Veibeskrivelsene skal følges fullt ut, og en er nødt til å registrere seg på de ulike postene med tider og ny starttid mot neste post.

Før løpets start fylles tanken helt opp, og ved løpets slutt registreres resultatet ved å etterfylle drivstoff. Da får dommeren informasjon om hvor mye bilen hadde igjen i tanken, og dermed hvor mye drivstoff som ble brukt på turen. Økonomiløpet hadde en total lengde på 407 kilometer. anBil kjørte totalt 252 av disse, og endte opp med et forbruk på 0.394 liter bensin på mila.

Noe for de fleste

Deltakerne på økonomiløpet 2014 anbefaler konkurransen som en god erfaring og veldig trivelig stund.

– Det er noe som passer for de fleste, og i tillegg er det jækla artig, smiler superveteranen Anders Tollaas som slo til med seier i sin Honda Civic. Sammen med kartleser Jan Henriksen kjørte han runden på 0,318 liter diesel per mil.

Slik sparer du drivstoff:

  • Planlegg kjøringen. Se langt fram og unngå full stopp ved lyskryss/fotgjengerfelt o.l.
  • Gi gass rolig.
  • Ikke la bilen stå på tomgang over lang tid.
  • Ved nedoverbakker kan bilen stå i høyest mulig gir med clutch inntrukket. Ved lange nedoverbakker kan den settes i høyest gir uten clutch.
  • Spør forhandleren om tips tilpasset din bil.

Artikkeltags