Gå til sidens hovedinnhold

Her har de vært uten mobildekning i to døgn

Artikkelen er over 6 år gammel

- Setter liv og helse i fare, mener hotelldirektør

-Vi mener Telenor ikke tar saken på alvor, og setter med sin holdning et helt lokalsamfunns liv og helse i fare, mener Classic Norway, som driver rorbuer og turistvirksomhet i Nusfjord i Lofoten.

Regiondirektør Ragnar Palsson tok kontakt med Lofotposten via sms, hvor han uttrykker frustrasjon over holdningen til Telenor.  Nusfjord som er en turistmagnet i Lofoten og har vært uten telefon på andre døgnet.

- Dette er andre gang i år er hele Nusfjord blir uten telefondekning i mange dager pga mobilnettverket til Telenor ikke fungerer og er ute av drift. Vi er om lag 30 fastboende og om lag dobbelt så mange gjester er uten mobildekning, sier Palsson.

Han frykter at det vil gå svært galt om det skulle oppstå en krisesituasjon eller en alvorlig hendelse med innbyggere eller tilreisende.

-Skulle en hendelse oppstå, vil det være svært vanskelig å kontakte nødetatene. Derfor har Nusfjord AS, etter at vi fikk tak i et par mobiltelefoner med Netcom abonnement, satt opp vakt i fiskeværet for å sikre innbyggere og gjester og samtidig være til stede og kunne bistå om det skulle være behov, skriver Palsson i meldingen til Lofotposten.

Lofotposten har gjennom søndagen forsøkt flere ganger å kontakte Palsson, men har ikke lykkes med så lenge mobilnettet fortsatt ligger ned.

Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen sier til NRK at de ikke vet hvorfor basestasjonen falt ut tidilig lørdag morgen. At basestasjoner faller ut er ikke uvanlig, opplyser Amundsen og legger til at dette har skjedd to ganger i Nusfjord, er ikke ekstremt mye.

Konfrontert med hotelldirektør Palssons kraftsalver om nedprioritering av distriktene, sier Amundsen følgende til Lofotposten:

– Dette spørsmålet dukker opp hele tiden. Om feilen er i Bodø, Svolvær eller Nusfjord, er det samme reglene som gjelder for rettetid. Vi kan ikke reise ut til alle stasjoner 24 timer i døgnet hele året.

– Vi gjør alt vi kan for å holde nettet oppe. Jeg får håpe han som hotelleier har noe annet en mobiltelefon å kommunisere med, sier Amundsen.

Kommentarer til denne saken