I 30 år har de ventet på togstasjon

Togstopp på Tverlandet blir det neppe noe av med det første.

Togstopp på Tverlandet blir det neppe noe av med det første. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Men heller ikke i år fikk de øremerket midler i statsbudsjettet.

DEL

Statsminister Jens Stoltenberg snakker om tidenes løft i samferdselssektoren, og at det skal bygges i hele landet.

Og strør med det salt i såret til forkjemperne for togstasjon på Tverlandet som nok en gang blir forbigått, etter å ha kjempet i 30 år.

Stortingsrepresentant Eirik Sivertsen (Ap), synes det er beklagelig at det heller ikke i år blir gitt midler til bygging av togstasjonen, men sier at en viss nøkternhet i budsjettet var nødvendig.

- At dette ikke fikk prioritet for 2013 synes jeg er beklagelig som lokalpatriot. Samtidig skal man huske at man bruker et tresifret antall millioner på veiprosjektet mellom Bodø og Tverlandet. Og et overordnet mål med årets statsbudsjett har vært å holde igjen på pengebruken, sier Sivertsen som likevel håper på en løsning i ikke altfor fjern framtid.

- Jeg mener et togstopp på Tverlandet og på Reitan vil være et veldig viktig tiltak for pendlerne i Salten.

- Svært beklagelig

Knut Ole Nordlie er leder i Tverlandet kommunedelsutvalg, og er skuffet men langt fra overrasket over at de igjen ble forbigått.

- Det er selvsagt svært beklagelig at det er slik. Men jeg hadde dessverre en mistanke om at det kom til å bli slik. Politikerne er flinke til å si mye bra, og det blir noen fine overskrifter av det. Så går det noen måneder, og så er alt glemt. Slik er det med populismen, sier Nordlie.

At det bygges vei- og broforbindelse til et tresifret antall millioner, synes Nordlie i og for seg er bra, selv om han mener en togstasjon hadde vært vel så viktig.

- Vi får oss ei firefeltsbru. Så får vi heller kjøpe oss noen flere biler, sier han.

Hadde forhåpninger

I januar i år, sa SVs Geir Ketil Hansen til AN, at han forventet at det ble gjort prioriteringer i statsbudsjettet, slik at Tverlandet og også Reitan skulle få togstasjon.

- Det handler blant annet om å utnytte den ressursen som toget er. Det jobber masse mennesker på Reitan, samtidig som Tverlandet har et stort behov. Vi kommer til å sette alle kluter til for å få penger til prosjektet, sa Hansen den gang.

I dag kom altså fasiten, og drømmen om en større, grønn løsning for pendlerene forblir foreløpig bare en drøm.

- Jeg synes det er ufattelig at beslutningstakerne ikke ser verdien i å se alt under ett. Brua, kollektivpakken og togstasjon som en stor grønn pakke, sier Nordlie som ikke kommer til å gi opp kampen for en togstasjon.

- Vi har holdt på lenge, men kommer til å fortsette med å trykke på de knappene vi kan for å få dette til. Vi gir oss ikke.

Artikkeltags