I dag fraktes 25.000 biler med Hurtigruten. Nå kan del bli slutt

I tenkeboksen: Hurtigruten er fremdeles i tenkeboksen på om de skal gjøre som Havlia - å droppe bilkapasitet på skipene.

I tenkeboksen: Hurtigruten er fremdeles i tenkeboksen på om de skal gjøre som Havlia - å droppe bilkapasitet på skipene. Foto:

DEL

(Lofotposten) Havila Kystruten AS og Hurtigruten deler den neste kystrute-avtalen mellom seg når dagens anbudsrunde går ut i 2021. De nye kystruteskipene til Havila skal produseres uten fasiliteter for transport og av biler. Hurtigruten har fortsatt ikke avgjort om de vil videreføre biltransport.

Les også: Hurtigruten må dele kystruten

Uten bilkapasitet

Denne uka skrev Nordlys om et intervju med verftets styreleder José García Costas om den betydelige ordren fra norske Havila. Det er den spanske dagsavisen Faro de Vigo som har gjort intervjuet.

Det spanske verftet skal bygge to av fire nye skip Havlia har bestilt for å betjene kystruten, og de må hente inn 300 ekstra arbeidere for å få kapasitet til å gjennomføre oppdraget innen tidsplanen. Havlia-kontrakten er på 200 millioner kroner.

Skipene som skal bygges i Spania skal ifølge Faro de Vigo få navnene Havlia Polaris og Havlia Pollux, De skal ha en lengde på 125 meter og kapasitet på 700 passasjerer. Til sammenligning er Hurtigrutens nyeste skip 136–138 meter og har en passasjerkapasitet på 8–900 meter.

– Jeg kjenner ikke til kilden for disse opplysningene. Vi har ikke gått ut offentlig med opplysninger om disse skipene, men vil snart holde en presentasjon der vi vil fortelle mer, sier adm.dir. i Havlia Kystruten, Arild Ove Myrvoll, til Nordlys.

På spørsmål om han kan avkrefte eller bekrefte at Havlia vil ha kapasitet til biler, svarer Myrvoll nei til avisen.

Les også: Navnene på Kystrutens fire nye skip er klare

I tenkeboksen

Kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Rune Thomas Ege, sier til Nordlys at de foreløpig ikke har tatt et endelig valg for bilkapasitet. Hurtigruten skal nå bygge om sine skip til hybriddrift med Ing-drift og batteripakker, som vil kreve plass.

Til Lofotposten opplyser Ege at det årlig er mellom 25.000 og 30.000 som velger å ta med seg bilen når de reiser kortere eller lengre strekninger langs norskekysten. Å la passasjerene ta med seg biler er ikke en del av avtalen med staten, hverken i den nåværende eller kommende anbudsperioden.

– Vi i Hurtigruten har likevel tilbudt dette som en ekstraservice til befolkningen langs kysten, sier han.

Hurtigruten er nå i tenkeboksen om de skal gjøre som Havlia – og droppe bilkapasitet på skipene som skal trafikkere Kystruten Bergen – Kirkenes. Endelig beslutning er ikke tatt.

– Vi har sett medieoppslagene om at Havlia velger å ikke gi lokalbefolkningen mulighet til å ta med seg bil på deres skip. Vi har også sett reaksjonene fra kysten, og vi forstår dem godt, sier Ege, som peker på at det så å si bare er lokalreisende som velger å ta med seg bil om bord.

Les også: Nye hurtigruteskip vil kreve anlegg for landstrøm til millioner

Artikkeltags