Hjørdis fikk tvangshevet bilkjøpet. Så kom sjokket

I januar 2014 kjøpte Hjørdis Bredesen(innfelt) en brukt Volkswagen Sharan hos Bilmax Trondheim AS. Hun oppdaget fort at bilen ikke var i samme stand som tilstandsrapporten lovet. Nesten ett år etter fikk hun tvangshevet bilkjøpet. Men før hun fikk kjøpesummen i retur, slo Bilmax seg selv konkurs.

I januar 2014 kjøpte Hjørdis Bredesen(innfelt) en brukt Volkswagen Sharan hos Bilmax Trondheim AS. Hun oppdaget fort at bilen ikke var i samme stand som tilstandsrapporten lovet. Nesten ett år etter fikk hun tvangshevet bilkjøpet. Men før hun fikk kjøpesummen i retur, slo Bilmax seg selv konkurs. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

I januar i år kjøpte Hjørdis Bredesen en Volkswagen Sharan hos det Trondheims-baserte bilfirmaet Bilmax Trondheim AS.

- Jeg så en annonse på Finn.no, og slo til, forteller Bredesen som er bosatt i Fauske.

Trebarnsmoren betalte 99.000 kroner for 2001-modellen, men skulle kjapt angre på kjøpet. Allerede på veien hjem fra Trondheim til Fauske merket hun at ikke alt var slik det skulle være.

- Jeg merket at det var dårlig drakraft i bilen. Det var et eller annet med bilen som ikke var som det skulle være. Også dagen etterpå merket jeg det, og fikk en dårlig følelse.

Tidligere bileier tok kontakt

Den dårlige følelsen skulle vise seg å stemme. Kort tid etter kjøpet ble nemlig Bredesen kontaktet av bilens tidligere eier, som ville advare henne mot Bilmax.

- Han fortalte at han hadde brukt lang tid for å få hevet kjøpet av bilen, og at han hadde hatt sak til behandling i Forbrukertvistutvalget. Han oppfordret meg til å få gjort en NAF-test, slik at ikke jeg også ble lurt, sier fauskekvinnen, som fulgte mannens anbefaling.

NAF-testen skulle vise seg å bekrefte Bredesens bange antagelser.

- Testen viste store mangler på bilen, som ikke sto i tilstandsrapporten som jeg hadde fått fra Bilmax da jeg kjøpte den. Jeg kontaktet selgeren hos Bilmax som hadde solgt meg bilen, og fortalte hva testen viste. Han var ikke enig, og mente at jeg måtte skjønne at det var en gammel bruktbil, og at det var vanlig med sånne mangler på slike biler.

an.no har sett både tilstandsrapporten fra Bilmax og resultatet etter NAF-testen:

  • I tilstandsrapporten, datert 14. november 2013, står det blant annet at bilens trekkraft skal være i god funksjon. Av NAF-testen, som er gjort i Bodø 13. februar 2014, anmerkes det at det er dårlig trekkraft i motoren.
  • I tilstandsrapporten framgår det at bilens elektroniske styresystemer skal være i god funksjon. En avlesning av feilminne under NAF-testen indikerer fem feil i bilens elektroniske systemer. "Videre feilsøking anbefales."
  • I tilstandsrapporten står det at bilen har vært på service som normalt. I NAF-testen framgår det at en eller flere servicer ikke er utført i henhold til intervall.

Kontaktet Forbrukerrådet

Bredesen forteller at registerreimen skulle ha vært skiftet på en tidligere service, og at bremserørene var ganske opprustet da hun kjøpte bilen.

- Bilmax hadde EU-godkjent bilen i januar. Men jeg kjørte bilen til flere verksteder her på Fauske, og de kunne ikke skjønne at bilen hadde blitt EU-godkjent.

Bredesen tok på ny kontakt med Bilmax og daglig leder Tore Bjørnstad, som ikke gikk med på å heve kjøpet.

- Jeg tok kontakt med Forbrukerrådet, som ikke fikk kontakt med Bilmax. Når det skjer, går saken videre til Forbrukertvistutvalget (FTU, et domstollignende forvaltningsorgan som avgjør tvister i forbrukersaker som gjelder kjøp av varer, håndverkertjenester og saker om angrerett, journ. anm.). Heller ikke de fikk kontakt med Bilmax. Vi vant saken på alle punkter, forteller trebarnsmoren.

Medhold

an.no har fått tilgang til vedtaksdokumentet fra Forbrukertvistutvalget, datert 10. september 2014. Konklusjonen deres er følgende:

"Bilmax Trondheim AS plikter å betale kr 99 000,- - kronernittinitusen 00/100 - til Hjørdis Bredesen, med tillegg av forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven § 3 første ledd første punktum fra 30. januar 2014 og til betaling skjer, mot at den omtvistede Volkswagen Sharan med registreringsnummer DK 17540 stilles til disposisjon for Bilmax Trondheim AS.

Oppfyllelsesfristen er 1 – en – måned fra vedtakets forkynnelse.

Vedtaket er enstemmig."

Tvangshevelse

Dommen fra FTU innebar en tvangshevelse av kjøpet. Dermed skulle Bredesen få tilbake de 99.000 kronene hun kjøpte bilen for, i tillegg til forsinkelsesrenter på 6.000 kroner.

- Jeg skulle selv ta personlig kontakt med Bilmax for å avtale levering, og det praktiske rundt overføring av penger. Jeg strevde veldig med å få kontakt med Bilmax, og prøvde både via telefon og mail. Da jeg til slutt fikk kontakt med dem, hevdet de at de ikke hadde mottatt papirene fra FTU.

Da Bredesen for et par uker siden endelig kom i dialog med daglig leder Bjørnstad, virket han derimot veldig behjelpelig, forteller hun.

- Han sa "Det her skal bli ordnet". Vi ble enige om at bilen skulle sendes fra Bodø til Trondheim med båt. Han tok selv kontakt med Norlines, så det var bare for meg å kontakte dem når jeg skulle sende bilen sørover.

Skulle ta kontakt

Tirsdag forrige uke kjørte Bredesen bilen til Bodø, og fikk beskjed om at den skulle sendes til Trondheim natt til torsdag.

- Onsdag fikk jeg tak i Bjørnstad, og fortalte ham om at bilen kom til å være i Trondheim torsdag morgen. Han sa at noen fra Bilmax skulle ta imot bilen, og at han skulle ta kontakt når de hadde mottatt den.

Bredesen hørte ikke noe fra Bjørnstad verken torsdag eller fredag, og kom heller ikke gjennom hos Bilmax på telefon, til tross for flere iherdige forsøk.

- Da jeg ringte dem mandag, fikk jeg en telefonsvarer som sa at selskapet hadde slått seg selv konkurs. De henviste til et advokatfirma, som hadde ansvar for konkursboet. Jeg ble helt målløs, forteller 32-åringen.

Uforutsett utgift

Hun legger ikke skjul på at hun er fortvilet.

- Man føler seg dårlig behandlet. Bjørnstad lot meg sende bilen i god tro på at dette nå kom til å ordne seg, etter at vi har kjempet for å heve kjøpet i nesten ett år. Man blir både sint og fortvilet. Nå må jeg sannsynligvis dekke frakten av bilen både til Trondheim og tilbake igjen. Det er en utgift vi ikke har forutsett. Jeg har vært i kontakt med Norlines, og de har heldigvis sagt at bilen får stå på kaia i Trondheim gratis, inntil videre.

Går ut over privatøkonomien

Onsdag har Bredesen lagt inn en fordring i konkursboet på 105.000 kroner. Hun krysser fingrene for at hun får pengene tilbake.

- Både jeg og samboeren min er veldig fortvilet. Vi har brukt forferdelig mye tid på å få kjøpet hevet, og da vi endelig fikk bekreftet fra FTU at det gikk vår vei, var vi kjempeglade for det. Vi tenkte: "Nu, endelig!" Dette er en utrolig fortvilende situasjon å være i. Hvis vi må betale frakten for bilen tur-retur Bodø-Trondheim, går det ut over privatøkonomien når før jul. Og de 105.000 kronene skulle vi selvfølgelig hatt tilbake. Det er penger vi har gått og ventet på, sier trebarnsmoren.

Vil ikke høre anklagene

an.no har vært i kontakt med Tore Bjørnstad, tidligere daglig leder hos Bilmax. Han ønsker ikke å høre hva han og Bilmax blir anklaget for i saken til Avisa Nordland.

- Jeg kan dessverre ikke komme med noen kommentar til saken i det hele tatt. Vi har en dialog med kvinnen om å hjelpe henne i den situasjonen hun er nå. Vi ønsker å hjelpe henne på best mulig vis, sier Bjørnstad.

Skal hente bilen

Bredesen bekrefter at Bjørnstad har tatt kontakt med henne onsdag kveld.

- Han sa at de kommer til å hente bilen på havna i Trondheim, og sette den i Bilmax' tidligere lokaler, der de nå skal starte opp nytt bilfirma. Jeg spurte hvordan det blir med regningen etter frakten av bilen, siden Norlines venter på beløpet for frakten. Han fortalte at han skal i møte angående konkursboet torsdag formiddag, og at han da skal ta opp hvordan det blir med vår sak, sier fauskekvinnen.

Artikkeltags