Gir etter for protester - opprettholder omstridte hurtigbåtruter

Artikkelen er over 3 år gammel

Oppdatert: Kystfolket aksjonerer likevel.

DEL

Fylkesrådet bruker 13 statlige ekstramillioner, og går inn for at Nordlandsekspressen fortsatt skal frakte gods også neste år.

- I tillegg er vi innstilt på at de to regionbåtrutene, mellom Bodø og Helnessund, og på Helgeland, skal videreføres inntil videre. Når det gjelder disse to rutene ønsker vi å gå i dialog med ordførerne i de berørte kommunene for å se om vi kan finne andre, avbøtende tiltak. Men disse rutene blir altså beholdt inntil vi har diskutert saken med de som benytter dem, sier fylkesrådsleder Tomas Norvoll.

Til fylkestinget

Vedtaket om videreføring av de omstridte hurtigbåtrutene, og at Nordlandsekspressen fortsatt skal frakte gods, ble gjort i fylkesrådet fredag formiddag. Nå sender fylkesrådet forslaget videre til fylkestinget, som møtes i neste uke for blant annet å vedta neste års budsjett for fylkeskommunen.

- Det er ekstrabevillingen fra staten som gjør at vi kan komme med disse tiltakene nå. Vi har anslått at Nordland kan få cirka 13 millioner kroner ekstra. Det kan bli mer, og det kan bli mindre, men uansett bruker vi disse midlene på det området som blir rammet mest i forslaget til fylkesbudsjett - nemlig samferdsel, sier Norvoll.

Ikke for evig

Han kan ikke love at de to tiltakene fylkesrådet nå går inn for å opprettholde etter 1. januar, også blir fredet for all framtid.

- Nei, det store slaget om fylkesøkonomien kommer i 2016. Det er da vi virkelig kan bli rammet av manglende tilskudd fra staten, og særlig på samferdselssektoren. Det betyr at det må skje endringer i disse overføringene, og det kan skje gjennom innstillingen til kommuneproposisjon, som kommer i Stortinget neste vår. Da trenger vi hjelp med innspill, ikke minst fra kystkommunene i Nordland, som er mest avhengig av sjøtransporten. For i dag tas det ikke hensyn at utgiftene til drift av båter og ferger er blitt dramatisk mye dyrere, sier Norvoll

Fleksibel

Han har registrert at Dagfinn Olsen (Frp) har uttalt til NRK Nordland at en måte å spare penger på i fylkeskommunen er å kutte ansatte, og at dette kan gi besparelser på inntil 100 millioner kroner

- Vi skal selvfølgelig ha en effektiv og fleksibel administrasjon, men å sammenligne Nordland med for eksempel Hedmark blir helt feil. Nordland ligger faktisk midt på treet i administrasjonskostnader dersom vi sammenligner med tilsvarende fylkeskommuner, sier Norvoll.

Frykter at det bare er utsettelse

Forslaget om omfattende rutekutt på hurtigbåtnettet har vakt sterke reaksjoner, ikke minst blant næringsdrivende i Steigen.

Roderick Sloan sa til an.no 13. november at dette setter spikeren i kisten for bedriften min, som jeg har brukt ti år på å bygge opp.

Når fylkesrådet nå har snudd og likevel ikke vil legge ned tilbudet fra nyttår, er han legget.

- Jeg er glad for det som nå skjer. Det er avgjørende for meg at ruta består. Men jeg frykter at dette bare er en utsettelse, sier kråkebolleleverandøren til an.no.

Det samme frykter Tarald Sivertsen, laksegründer og leder i Steigen Næringsforum.

- Vi ser ingen grunn til å avblåse aksjonen vi har satt i gang, sier Sivertsen.

Les også: Fyrer seg opp mot rutekutt

Fredag ettermiddag er det samlet masse folk langs kysten for å markere protest mot kutt i rutetilbudet, langs store deler av nordlandskysten.

Artikkeltags