Geir vil lage isbiter til 16 millioner drinker per år

- Vi har testet ideen vår mot seriøse aktører i restaurantbransjen, som er sulten på nettopp slike ideer som vår, sier isbit-gründer Geir Olsen.

- Vi har testet ideen vår mot seriøse aktører i restaurantbransjen, som er sulten på nettopp slike ideer som vår, sier isbit-gründer Geir Olsen. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

- Det fantastiske med denne isen er at den varer mye lenger.

DEL

Eksklusive isbiter fra Svartisen i Nordland skal selges som «svaice» i dyre drinker, verden over.

Isbit-gründer Geir Olsen nærmest sitrer av spenning for tiden.

For nå gjenstår det bare en smule kommunal saksbehandling før han kan gå i gang med sitt nye prosjekt.

– Vi har testet ideen vår mot seriøse aktører i restaurantbransjen, som er sulten på nettopp slike ideer som vår, sier Olsen.

Selskapet Svaice AS ble stiftet mandag, etter at forstudien lå på bordet med mange, positive svar. Den forteller at bedriften kan gi arbeid til inntil 60 personer om tre-fire år, basert på et uttak av 3600 m³ is per år.

Eksklusiv

Svartisen er aldeles ikke svart. Navnet kommer fra ordet «svaris», som betegner den dype blåfargen isbreen er blitt kjent for.

– Det fantastiske med denne isen er at den varer mye lenger enn isbiter av kunstig frosset vann. Og så knitrer det i bitene når drinkene helles over, sier Olsen.

Isen er nemlig dannet av lag på lag med snø som er presset sammen til fast is gjennom hundrevis av år.

– Det vi har testet ut er et konsept der restauranter tilbyr isbiter fra Svartisen som et eksklusivt tilleggsprodukt for dem som er villig til å betale for det.

Rett timing

Bransjen har lenge tilbudt designisbiter i ulike farger og fasonger, og er på utkikk etter noe nytt.

– Vi har fått knallbra tilbakemeldinger, som at Svaice-biter vil tilføre en ny dimensjon. Dette oppfattes som innovativt og egnet til å friske opp menyen, sier Olsen.

Han jobber nå på spreng for å komme i gang med produksjonen allerede neste år.

Det handler om å komme først ut i markedet for å kunne ta posisjonen som den originale isbre-isbiten.

Design

Svaice AS har derfor hyrt inn topp kompetanse til å bygge konseptet, med en design som bygger på drømmen om ren og bærekraftig forvaltning av naturen.

– Dette er en fornybar ressurs som skal utvinnes uten å sette varige spor. Og fabrikken vår i Glomfjord industripark vil kun slippe ut rent smeltevann, sier Olsen.

Råvaren, blokker med krystallklar is fra Svartisen, skal hentes ut med helikopter i løpet av en værmessig gunstig periode på 100 dager om sommeren.

Bedriftens miljøprofil bygger på elementer som at ingen deler av produksjonen vil forurense naturen. Det blir heller ingen faste installasjoner på isen.

– Etter at isblokkene er hentet ut vil isen selv repareres såret, sier Olsen. Årsaken er at breisen oppfører seg som seig sirup, som flyter inn fra sidene og reparerer seg selv.

– Et svært spennende produkt

Ordfører Per Swensen ønsker muligheten for 60 nye arbeidsplasser velkommen.

Han røper at omstillingsstyret i starten var skeptisk til Geir Olsens forretningsidé.

– Det er et av de mest utradisjonelle prosjektene vi har støttet med penger, sier han. Olsen fikk 150.000 kroner til en forstudie. Nå er ideen i ferd med å materialisere seg, og lederen av omstillingsstyret ønsker selskapet lykke til. – Dette er et svært spennende produkt, basert på en råvare vi har nok av og som allerede utnyttes til kraftproduksjon i form av smeltevann, sier han.

To måneder etter at omstillingsstyret ga sin støtte til prosjektideen, som da het N66Roks, er brikkene allerede i ferd med å falle på plass.

– Dette har gått fort, og jeg tror ikke det skal være noen vesentlige problemer med å få prosjektet godkjent. Etter det jeg forstår har myndigheter som Mattilsynet og andre allerede uttalt seg positivt, sier Swensen.

Han gleder seg over muligheten for etablering av 60 nye arbeidsplasser i industriparken.

– Her er markedet den avgjørende faktoren, påpeker han.

Artikkeltags