Den frittalende og kontroversielle lavpriskongen fra Irland kom til Bodø - direkte fra Tyskland - i en Boeing 737-800.

Til tross for fem grader, stiv kuling og høljeregn tok han seg god tid til å prate med frammøtt presse.

300 privatfly

- Er dette ditt privatfly?

- Ja, jeg har dette. Og 300 andre, sa Michael O'Leary som er i Bodø for å delta på Luftfartskonferansen 2013.

Ryanair har tidligere gitt uttrykk for at det norske markedet er interessant.

Nå tar O'Leary det ett steg videre:

- Jeg vil at folk i Nord-Norge skal kunne fly til byer som Barcelona, London og Dublin uten å måtte bytte fly i København eller Oslo, sier O'Leary som hevder at han allerede er i god dialog med Avinor om flygninger på det norske markedet.

Nord-Norge

Han omtaler SAS og Norwegian som høyprisselskap og tror Ryanair vil være et godt alternativ også for norske reisende.

Men problemet er den norske stat og Avinor - som ifølge O'Leary tar så mye i avgifter at det per i dag er utelukket for Ryanair å fly fra deres flyplasser.

- Vi flyr i hele Europa, foruten Nord-Norge som kontrolleres av Avinor, sa O'Leary foran et fullsatt Bodø kulturhus.

Lavpris

Han holdt show også der med sine kjappe og stikkende replikker - iført sin hjemestrikkede Ryanair-lue som han hadde fått idéen om fra Olav Thon.

Ryanair flyr i dag 2,5 millioner nordmenn fra tre lufthavner. Målet er 12 millioner flypassasjerer.

- Men passasjerer andre steder i landet får jo ikke fly lavpris, påpekte toppsjefen for selskapet som totalt flyr 79 millioner passasjerer årlig.

Private inn?

Han mener flyplassene må få nye måter å operere på.

- Fremtiden er ikke å sende folk via Oslo og København. Det må utvikles nye ruter til Brüssel, London, Paris og Roma. Regjeringen må ta grep og Avinor må endre forretingsmodellen. De lokale flyplassene må bestemme mer. Om 20 år er staten ute av flyplassene og de private vil gjøre det enda bedre, sa O'Leary.