Flere vil ha mat som er lokalt produsert

– Våre undersøkelser viser klart at norske forbrukere vil ha lokalt produsert mat, og den må inn i kjedebutikkene, sier Magne Berntsen i Forbrukerrådet i Nordland.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Lokalt produsert mat er bare et av mange elementer Forbrukerrådet trekker fram når norske forbrukeres ønsker presenteres for dagligvarebransjen. I går møtte Berntsen representanter for de minste av de minste butikkene i Nordland, og han la ikke skjul på at mange forbrukere mener smått er godt.

– De aller fleste foretrekker kvalitet og mangfold foran pris når de handler. I tillegg er det nærmest et krav fra de handlende at norske matvareprodusenter må tenke nytt, og at kjedenes makt når det gjelder dagligvarebutikkene må reduseres, kunne Berntsen fortelle butikksjefer fra Helgeland i sør til Kvæfjord i nord under den årlige konferansen for utkantbutikker.

– Storfe er uærlig. Berntsens konklusjoner er trukket fra en større forbrukerundersøkelse i regi Forbrukerrådet, der matvarekundene har sagt sin mening om matvarene de handler.

– Og bare for å ta et eksempel når det gjelder kjøtt. Helt entydig gir forbrukerne beskjed om at de er lei av å kunne kjøpe bare storfekjøtt. Ja, mange ser på denne betegnelsen som uærlig! De vil vite om de kjøper okse, ku eller kalv, og de vil også vite hvilken del av dyret de kjøper. I tillegg ønsker de mer fersk fisk i sin nærbutikk, men dette kan ofte være et svært problem for mange butikker å få til, på grunn av strenge regler når det gjelder omsetning av denne varen, forteller Berntsen.

Merkur-butikker. I tillegg til kjøtt og fisk har norske forbrukere også klare meninger om hva de ønsker å finne i butikkene.

– Mer sunn "ferdigmat" og mer tradisjonell "ferdigmat" . Dessuten vil mange ha mindre sukker i melkeproduktene, og langt mer norsk frukt i stedet for de mange sortene eksotisk frukt mange matbutikker satser på i dag, sier Berntsen.

Konferansen for utkantbutikkene er et arrangement i regi Merkur-programmet, som er en videreføring av støtteordningen for utkantbutikker. Merkur-programmet omfatter i dag mellom 600 og 700 butikker i hele Norge, og kravet for å kunne delta er blant annet at butikken har et kundegrunnlag på under 200 husstander.

– Dette prosjektet var ment å skulle pågå i 3 år, men er nå inne i sitt tiende år. Det har uten tvil bidratt til å sikre mange innbyggere i distriktene tilgang på butikk i nærområdet, og har ganske sikkert vært med på å opprettholde bosetningen mange steder, mener Ole Svedenborg, konsulent for Merkur-programmet med ansvar for Nordland.

Artikkeltags