Fire ganger tur/retur månen

Artikkelen er over 9 år gammel

I løpet av sin fartstid har vakre og verneverdige MS Lofoten tilbakelagt en distanse som tilsvarer 4,2 ganger tur/retur månen. 27. februar feiret skipet 45-årsdag.

DEL

Skipet var byggnummer 547 ved Akers mekaniske verksted, og ble overlevert Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS) 27. februar 1964. Sammen med MS Nordstjernen er hun det eneste gjenværende skip fra etterkrigsflåten som fortsatt går i ordinær hurtigrutetrafikk. Skipet ble erklært verneverdig av riksantikvaren i 2001. Skipet erblitt modernisert og oppgradert flere ganger, men utseendet er omtrent som ved overlevering i 1964.

Kostet 17 millioner

MS Lofoten var det andre hurtigruteskipet som ble bygget i Norge etter krigen. Kontraktsummen var omtrent 17 millioner kroner.

Skipet ble døpt av Asbjørg Bergsmo og sjøsatt 7. september 1963. Etter overleveringen til VDS 27. februar 1964, ble skipet satt inn i hurtigrutetrafikk på nordgående fra Bergen 5. mars 1964. I perioden 1968 til 1982 gikk skipet også i ekspressruten (utvidet hurtigrute) innom Svalbard.

Flere ulykker

Skipet har vært involvert i flere ulykker. 14. mars 1970 grunnstøtte hun i Risøyrenna. 29. juli 1972 gikk skipet på en sandbanke utenfor Longyearbyen på Svalbard, men kunne fortsette ruten uskadet. 17. juni 1976 kolliderte hun med Nordenfjeldskes hurtigruteskip MS Erling Jarl. I april 1977 seilte MS Lofoten på cruise til Shetland og Orknøyene, og 19. juli samme år grunnstøtte skipet i Tjeldsundet. Hun fikk skader på skroget, og fikk utført en nødreparasjon ved Kaarbø mekaniske verksted i Harstad. Skipet seilte til Nylands mekaniske verksted i Oslo for å repareres, og 8. august 1977 var hun tilbake i hurtigrutetrafikk.

400 passasjerer?

MS Lofoten er bygd i stål, bortsett fra overbygget på brodekket som er utført i aluminium. Bruttotonnasjen er 2 621 Bruttoregistertonn, nettotonnasjen er 1 099 Nettoregistertonn og lasteevnen er 700 dødvekttonn. Skipet har to kjølerom, og totalvolumet på lasterommene er 708 kubikkmeter. Lasting og lossing foregår ved hjelp av en skipskran, og lasterommene er beskyttet av en lasteluke på fordekket.

Original motor

Dagens motor er den originale fra 1963, og ytelsen er 3 325 hestekrefter, noe som ga en toppfart på 17,5 knop under prøveturen. Ved levering hadde skipet tre generatorer. I 2003 ble en fjerde generator som fungerer som nødgenerator installert. To av generatorene er de originale fra 1963.

MS Lofoten har fire dekk og hadde ved levering 53 køyeplasser på det som da var første klasse, og 180 køyeplasser på andre klasse. I 2008 har skipet 171 køyeplasser fordelt på 91 lugarer, og ingen klasseinndeling. Hun er sertifisert for 400 passasjerer i kystfart, og til slutt: mastehøyden er 26 meter.

Artikkeltags