Etter at Richard kom på ideen har han solgt for 30 mill.

? Narvik er en bilby: Pettersen forteller at det går flere biler ut av Narvik enn det gjør innad. Samtidig mener han det er et godt marked i byen. ? Narvik er en bilby, det er det ikke noe tvil om, fastslår han og legger til at det særlig gjelder de litt dyre bilene.  Alle Foto: Lone Martinsen

? Narvik er en bilby: Pettersen forteller at det går flere biler ut av Narvik enn det gjør innad. Samtidig mener han det er et godt marked i byen. ? Narvik er en bilby, det er det ikke noe tvil om, fastslår han og legger til at det særlig gjelder de litt dyre bilene. Alle Foto: Lone Martinsen Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Etter å lenge ha tenkt på ideen, og fått med seg Ole Andreas Aunant, etablerte Richard T. Pettersen firmaet «Tailormade Cars» i 2012. Det drev han alene i et 12 kvadratmeters kontorlokale hos Ica logistikk, før de i februar 2014 flyttet inn i et mye større lokale på Finbekken. Det skriver Fremover.

Nå er de elleve ansatte i bedriften, og har i tillegg til Narvik avdelinger i både Oslo, Stavanger, Trondheim og Hamburg.

Stor omsetting

Ideen bak konseptet er utformet og laget av Pettersen.

– De fleste tror vi er en kjede, men det er det ikke, presiserer han.

Pettersen forteller at ideen ble godt mottatt da den ble satt til verk, og at han har stor tro på resten av året.

I fjor omsatte bedriften for 30 millioner, mens de i år allerede i juni hadde det samme.

– Jeg tipper det blir 80 i løpet av året om trenden fortsetter.

«Skreddersydd»

Ideen bak konseptet er rett og slett at det skal være grenseløs handel.

Konseptet fungerer slik at kunden tar kontakt med Tailormade Cars med et ønske om en spesiell bil. Videre leter Pettersen eller hans ansatte etter den bilen i utlandet.

– Vi bruker et system som gjør at vi ser bilene før de havner offentlig på nett, noe som gjør at vi kan kjøpe den før andre «slipper til», forklarer han.

I tillegg til selve søket sjekker firmaet muligheten for å ta inn bilen, dokumentasjon på bilen, og om det vil bli til en gunstig og «riktig» pris.

Med «riktig» pris mener Pettersen konkurransedyktige priser, og har som mål å alltid være blant de topp ti billigste på finn.no – om man tar høyde for kilometerstand og utstyr.

– Men det er selvfølgelig ikke alle bilene det lønner seg på.

I hovedsak tar Tailormade Cars inn biler som er opp til tre år gamle.

Kundene kan også komme med spesielle ønsker om farge eller utstyr.

Verksted

I tillegg til import av biler har også Tailormade Cars eget utsalg både for kunder og private.

– Nå står vår kapital på å hente inn biler, men etter hvert vil vi også utvide salget.

De har også verksted hvor de skifter ruter og fikser steinsprang, i tillegg til bilpleie som lakkforsegling, polering og innvendig rens.

tilføy

Nærhet til kundene

Tailormade Cars selger biler i hele Norge, men Pettersen forteller at det går mest på øst -og vestlandet.

Der er også derfor de har valgt å etablere seg der.

– Etter å ha analysert regnskapet bestemte vi oss for å etablere oss i Oslo og i Stavanger for å kunne fokusere på nærhet til kundene.

Billigere og bedre

– Gjør man en god jobb skal dette lønne seg for kunden, mener Pettersen og utdyper;

– Det er bedre kvalitet i Tyskland enn i Norge, de har ikke samme kaldstart, og folk kjører ikke der to minutter for å komme til jobb, slik som vi gjør her.

Han mener derfor kundene enten sitter igjen med en besparelse, eller med mer utstyr.

– Narvik er en bilby

Pettersen forteller at det går flere biler ut av Narvik enn det gjør innad.

Samtidig mener han det er et godt marked i byen.

– Narvik er en bilby, det er det ikke noe tvil om, fastslår han og legger til at det særlig gjelder de litt dyre bilene.

– I Narvik handles det nybiler til mellom 450 og 700.000 i fleng, sier Pettersen og legger til at den dyreste bilen han har solgt til en narviking kostet 1,2 millioner

Artikkeltags