Enda mer isolert etter brunostbrann

FORTVILET: Einar Jakobsen er fortvilet over at innbyggerne i Kjøpsvik mister rutetilbudet sitt nordover fra i morgen søndag. Nå har også Kjøpsvik-ferga sluttet å trafikkere nordover.(Foto: Ann-Chatrin Braseth)

FORTVILET: Einar Jakobsen er fortvilet over at innbyggerne i Kjøpsvik mister rutetilbudet sitt nordover fra i morgen søndag. Nå har også Kjøpsvik-ferga sluttet å trafikkere nordover.(Foto: Ann-Chatrin Braseth)

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Kjøpsvik isoleres ytterligere etter den kraftige tunnelbrannen. Cominor har nå gitt Kjøpsvik taxi og buss beskjed om at de ikke lenger skal kjøre ruteturen fra Kjøpsvik til Narvik hver dag.

Den nye ruta som blir satt opp er fra Sætran i Efjord tur/retur.

Det reagerer daglig leder for Kjøpsvik taxi og buss, Einar Jakobsen, sterkt på. Men sier det er lite han kan gjøre for å endre dette.

Etter at dette er blitt kjent på industristedet i helga, har Jakobsen fått flere sterke tilbakemeldinger.

Brannen koster mye

- Jeg fikk beskjed om ruteendringen fredag fra Cominor. Men det er Nordland fylkeskommune som bestemmer ruteproduksjonen for buss.

Einar Jakobsen innrømmer at brunost-brannen allerede har kostet ham hundretusener.

Og han tror det vil bli mer.

I tillegg kommer alt ekstraarbeidet for å legge til rette for ruteendringene de må forholde seg til.

Bekymret over tilbudet

- Men jeg er minst bekymret for meg selv og mitt eget selskap. Jeg er derimot bekymret for innbyggerne i Kjøpsvik, som nå får et langt dårligere tilbud. De må på egen hånd komme seg til Sætran i Ballangen. Dette er en lang omvei, og kommer de seg først dit kommer de seg også til Narvik. Denne omleggingen vil ramme både skoleelever og andre som ikke har egen bil, og er avhengig av at bussen kjører Kjøpsvik-Narvik. Søndag må skoleelevene selv komme seg til Ballangen før de kan ta bussen videre nordover, sier Einar Jakobsen.

Det betyr ferge Kjøpsvik-Drag, vel fire mil mellom Drag og Bognes, ny ferge Bognes-Skarberget og videre over Skjellesvikskaret før de kommer seg til Sætran.

Åtte timer

Einar Jakobsen forteller videre at han nå bruker åtte timer med drosje til Kjeldebotn med passasjerer, mot tidligere en og en halv time.

Det betyr lange arbeidsdager.

- Det viktigste nå er at noen ser galskapen i dette, og sørger for at lokalbefolkningen har et godt tilbud nordover så lenge Brattlitunnelen er stengt. Hvor lenge den situasjonen vil vedvare, er jeg høyst usikker på, sier Einar Jakobsen fortvilt.

Etter det Fremover kjenner til er nå alt arbeid i tunnelen stanset opp.

Artikkeltags