En av tre i Nordland har opplevd kollega med rusproblemer

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

AN+ for bare 5 kroner i 5 uker. Bestill her!

På en av tre arbeidsplasser i Nordland har de opplevd rusproblemer det siste året.

Det viser en undersøkelse Akan Kompetansesenter har gjennomført.

Andelen som sier de har hatt rusproblemer på arbeidsplassen er høyere enn i noe annet fylke i landet.

- Vi vet at mange bedrifter gjør mye godt forebyggende arbeid i Nordland, og disse tallene viser hvor viktig dette arbeidet er, sier direktør Elisabeth Ege i Akan Resurssenter i en pressemelding.

Undersøkelsen er gjennomført blant 1400 ledere eller andre representanter for til sammen 1200 virksomheter.

På landsbasis sier to av tre at de har opplevd en situasjon hvor en kollega eller medarbeider har hatt problemer knyttet til rus eller spill, og en av fire svarer at de har opplevd en slik situasjon det siste året.

I Nordland har altså en av tre opplevd en slik situasjon på sin arbeidsplass det siste året.

- Problemer med rus og avhengighet er mer vanlig enn mange tror. Derfor bør alle virksomheter lage retningslinjer og bruke tid på å diskutere dem. Det er viktig for å forebygge, og det gjør det lettere å ta opp problemer når de oppstår, sier Elisabeth Ege.

- Viktig å se signalene

Daglig mottar Akan kompetansesenter henvendelser fra ledere og kolleger som er bekymret for en ansatt. De mistenker rus eller avhengighetsproblematikk, men vet ikke hvordan de skal håndtere situasjonen.

I følge Ege er det mange som bruker mye tid på å bekymre seg, og da kan veien til handling bli for lang.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

- Det er viktig å se signalene og reagere når man ser bekymringsfull endringer i adferd eller i evne til å utføre arbeidet. Da må nærmeste leder tar den nødvendige samtalen med den som kan ha et problem, sier Akan direktøren.

Hun tror ikke ledere er unnfallende, men at mange kan være redde for at det kan virke krenkende eller provoserende hvis de tar opp problemet. Det handler en del om kompetanse, og om å klare å se signalene.

- Gjort på riktig måte, er det vår erfaring at en slik samtale blir positivt mottatt. Det handler om å vise at man ser og at man bry om seg folk. En samtale kan starte prosesser som kan skape endring, sier Ege.

Artikkeltags