Forsvarsdepartementet sitter på et tilbud om kjøp av en skvadron med F-18 Super Hornet fra flyfabrikanten Boeing.

– Et bedre valg i nordområdene, mener tidligere general-inspektør (GIL) Per-Oskar Jacobsen.

Jacobsen var øverste sjef for Luftforsvaret i perioden 1997–2000. Nå driver han selskapet Jepcon Consulting som blant annet driver konsulentvirksomhet for Boeing.

I forrige uke besøkte han bodøordfører Ole Hjartøy og de tillitsvalgte ved Bodø hovedflystasjon.

– Jeg fikk hakeslipp da jeg hørte at Bodø hovedflystasjon skal legges ned. Jeg ser det på som helt urealistisk, sier han.

Ikke vurdert

Foreløpig ser ikke Forsvarsdepartementet tilbudet fra Boeing som aktuelt, men bekrefter at de mottok det 16. februar. Ifølge Jacobsen er F-18 Super Hornet langt rimeligere enn F-35. Og - ifølge ham - på støynivå med F-16.

Det betyr at en skvadron kan operere fra Bodø uten at man må flytte rullebanen eller gå inn med andre investeringer.

Han påpeker at innfasingen av F-35 i Forsvaret allerede er utsatt og at det er usikkerheter rundt pris og leveringstidspunkt av flyet.

– Man kan utsette innfasingen av F-35, slik at dette flyet kan bli ferdigtestet og til man vet hva det vil koste, sier han.

Støtte til F-35

Jacobsen mener derfor at man kan til innkjøp av færre F-35 og bruke de to flyene side om side, og i tillegg opprettholde både Bodø og Ørland hovedflystasjon.

– F-18 Super Hornet er like avansert som F-35, men det er ikke så usynlig på radaren. Men hvem vet. Det er ikke sikkert at F-35 blir så usynlig i framtiden, sier han.

Han mener også at Super Hornet egner seg bedre i nordområdene på grunn av større rekkevidde, to seter og to motorer. Kutter en motor slipper blant annet piloten å skyte seg ut over åpent hav.

Tilbudet fra Boeing gikk til landene i F-35-samarbeidet. Australia har takket ja til kjøp av 24 Super Hornets og US Navy skal anskaffe seg 460 fly.

– Tanken er å fly dem parallelt med F-35, sier tidligere GIL i luftforsvaret.